Misinformation and villainization: fake news targeting religious audiences in the brazilian elections of 2022

Authors

  • Marco Túlio de Sousa Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Brasil https://orcid.org/0000-0003-0186-7266
  • Reinaldo Maximiano Pereira Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil https://orcid.org/0000-0002-5957-0601
  • Jênifer Rosa de Oliveira Tribunal de Justiça de Minas Gerais (TJMG), Brasil
  • Brígida Gonçalves Magalhães Silva Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil
  • Letícia Costa Paolinelli Barroso Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil

Abstract

This text presents the results of an investigation into fake news specifically tailored for religious audiences in the context of the Brazilian presidential elections of 2022. Drawing upon contemporary theoretical discussions on misinformation (Correia, 2019; Gomes, Dourado, 2019), materials identified as fake news by the Bereia Collective and Agência Lupa during the electoral period, focusing on topics sensitive to religious audiences, were selected. These publications were analyzed using three pre-established categories: villain, victim, and hero. The study aimed to identify predominant themes and those most adversely affected by the fake news. The results indicate a prevalence of content harmful to left-wing sectors, consequently favoring former President Jair Bolsonaro. Additionally, it was observed that the "villain" category significantly outnumbered the "hero" category, reinforcing the presence of a political disqualification process, leading us to propose villainization as a potential characteristic of fake news.

Author Biographies

Marco Túlio de Sousa, Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Brasil

Doutor em Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e graduado em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).  Interessa-se por pesquisas relacionadas a mídia e religião. ´´É professor dos cursos de Comunicação do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP).

Reinaldo Maximiano Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil

Doutor em Comunicação Social (UFMG, 2018), mestre em Literaturas de Língua Portuguesa (PUC Minas, 2007), especialista em Jornalismo e Práticas Contemporâneas (UNI-BH, 2002) e jornalista (UNI-BH, 2000). Professor universitário vinculado à UEMG/Divinópolis nos cursos de Jornalismo e Publicidade e Propaganda. Está credenciado como professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Tecnologias, Comunicação e Educação, da UFU (desde 2019). 

Jênifer Rosa de Oliveira, Tribunal de Justiça de Minas Gerais (TJMG), Brasil

Doutora em Comunicação Social pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestra em Comunicação pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e graduada em Comunicação Social - Jornalismo e Relações Públicas - pela UFMG.

Brígida Gonçalves Magalhães Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil

Jornalista graduada pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).

Letícia Costa Paolinelli Barroso, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Brasil

Graduanda em Jornalismo pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), bolsista PAPq/UEMG pelo edital 11-2022.

Published

2024-05-31