Place and time of the media in the large Portuguese Catholic families

Authors

  • Adriana José de Oliveira

Keywords:

space, time, media, large Portuguese Catholic families

Abstract

Faced with the multiplication of electronic devices in the most diverse family contexts, we wanted to know what place and time that the large Portuguese Catholic families give to the internet, having as theoretical hypothesis that the religion determines the where and the how much those media devices are used. Data was collected from a national and a regional sample, using the mix methodology. The results showed that, at a national level, the media are located in spaces shared by all family; regarding time, with televison, are spent between thirty minutes to one horur per day, and, whith internet, the parents spend under thirty minutes
and the children between thirty minutes to one hour. In the regional study, we confirmed the options for the spaces shared and the time reduced – two hours by day for the two devices. The option for the non private space
permits the practice of a Catholic value: the sharing. The use of time connects with it’s meaning to these families: “big value”, “sacred”, “God given”, that should be used to “stay whith family”. So, it’s possible to confirm that the the Catholic Doctrine is crucial to understand the space and time of television and the Internet in the large Portuguese Catholic
families.

References

(2018). Audiências tv: os canais e programas mais vistos de 2017. Meios & Publicidade. Disponível em www.meiosepublicidade.pt/2018/01/audiencias-tv-oscanais-programas-vistos-2017/.

(2018). Audiências tv: os canais e programas mais vistos pelos portugueses na última semana. Meios & Publicidade. Disponível em www.meiosepublicidade.pt/2018/12/audiencias-tv-os-canais-programas-vistos-pelos-portugueses-na-ultima-semana/.

(2017). A tv que os portugueses viram em 2016. Meios & Publicidade. Disponível em www.meiosepublicidade.pt/2017/01/a-tv-que-os-portugueses-viram-em-2016/.

(2014). 5,7 milhões de utilizadores de internet. Marktest. Disponível em www.marktest.com/wap/a/pn/id 1cad.aspx.

(2013). Audiência Tv em 2011 e 2012. Marktest. Disponível em www.marktest.com/wap/a/n/id 1ada.aspx.

(2012). As audiências de Tv em 2011. Marktest. Disponível em www.marktest.com/wap/a/n/id 18ea.aspx.

(1999). Catecismo da igreja católica. Coimbra: Gráfica de Coimbra.

(1971). Communio et progressio. Disponível em www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_23051971_communio.

Aboim, S. (2005a). As orientações normativas da conjugalidade. In K. Wall (ed.), Famílias em Portugal (pp. 169-229). Lisboa: Imprensa das Ciências Sociais.

Aboim, S. (2005b). Dinâmicas de interacção e tipos de conjugalidade. In K. Wall (ed.), Famílias em Portugal (pp. 231-302). Lisboa: Imprensa das Ciências Sociais.

Amaro, F. (2014). Sociologia da família. Lisboa: Pactor.

Bell, J. (1997). Como realizar um projecto de investigação. Lisboa: Gradiva.

Bento XVI (2009). Novas tecnologias, novas relações: Promover uma cultura de respeito, de diálogo, de amizade. Disponível em http://w2.vatican.va/content/benedict-xvi/pt/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20090124_

rd-world-communications-day.html.

Bossard, J. H. S., & Sanger,W. P. (1952). The large family system: A research report. American Sociological Review, 17(1): 3-19.

Brito, R. & Dias, P. (2019). Crescer com tecnologias: Percepções, práticas e competências. Eukidsonline. Disponível em http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/eukidsonline/wp-content/uploads/sites/36/2019/03/Crescer-com-as-Tecnologias.pdf.

Cardoso, G. & Espanha, R. (2009a). A experiência televisa na sociedade em rede: A sociedade em rede em Portugal 2008. Lisboa: OberCom.

Cardoso, G. & Espanha, R. (2009b). Multitasking e preferências de media na sociedade em rede: A sociedade em rede em Portugal 2008. Lisboa: OberCom.

Cardoso, G.; Espanha, R. & Lapa, T. (2007). E-generation: Os usos de media pelas crianças e jovens em Portugal: Relatório final.

Cardoso, G.; Mendonça, S.; Lima, T.; Paisana, M. & Neves, M. (2014). A internet em Portugal: Sociedade em rede 2014. Lisboa: OberCom.

Cardoso, G.; Mendonça, S.; Lima, T.; Paisana, M. & Neves, M. (2017). Relatórios OBERCOM. Anuário da comunciação. Lisboa: OberCom.

Castells, M. (2004). A galáxia internet: Reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Castells, M. (2005). A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra.

Comissão Pontifícia dos Meios de Comunicação Social (1971). Instrução pastoral “Communio et Progressio” sobre os meios de comunicação social. Lisboa: Mandato do Concílio Ecuménico II do Vaticano.

Conselho Pontifício Justiça e Paz (2005). Compêndio da doutrina social da igreja. Cascais: Principia.

Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.

Cunha, I. (2011). Memórias da telenovela: Programas e recepção. Lisboa: Livros Horizonte.

Cunha, V. (2005). A função dos filhos na família. In K. Wall (ed.), Famílias em Portugal (pp. 465-497). Lisboa: Imprensa das Ciências Sociais.

Dias, M. (2011). Um olhar sobre a família na perspetiva sistémica: O processo de comunicação no sistema familiar. Gestão e Desenvolvimento, (19): 139-156.

Drysdale, C. (1914). The small family system, is it injurious or immoral?. Disponível em https://archive.org/details/smallfamilysyste00drys.

Drysdale, C.; Ellis, H.; Robinson, W. & Grotjahn, A. (1984). Small or large families: Birth control from the moral, racial and eugenic standpoint. Disponível em https://archive.org/details/smallorlargefam01drysgoog. (Trabalho original publicado em 1917)

Durkheim, E. (1975). Textes, fonctions sociales et institutions. Paris: Minuit. (Trabalho original publicado em 1892).

Durkheim, E. (2000). As formas elementares da vida religiosa: O sistema totémico na Austrália. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1912)

Fahey, T.; Keilthy, P. & Polek, E. (2012). Family relationship and family well-being: A study of the families of nine year-olds in Ireland. Dublin: University College Dublin, Family Support Agency. Disponível em https://onefamily.ie/wpcontent/uploads/2016/07/Family_Relationships_and_Family_Well-Being_Dec_2012.pdf.

Francisco (2014). Mensagem do santo Padre Francisco para o XLVIII dia mundial das comunicações sociais. «Comunicação ao serviço de uma autêntica cultura do encontro». Disponível em https://w2.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20140124_messaggio-comunicazioni-sociali.html.

Francisco (2016). Mensagem de sua santidade Papa Francisco para o 50º dia mundial das comunicações sociais «Comunicação e Misericórdia: um encontro fecundo». Fake news e jornalismo de paz». Disponível em http://file:///C:/Users/Adriana/Downloads/papa-francesco_messaggio-comunicazioni-sociali_pt.pdf.

Francisco (2017). Mensagem do Papa Francisco para o 51ª dia mundial das comunicações sociais. Tema: “Não tenhas medo, que Eu estou contigo” (Is 43, 5). “Comunicar esperança e confiança, no nosso tempo”. Disponível em http://universovozes.com.br/editoravozes/web/view/BlogDaCatequese/wp-content/uploads/2017/05/papa-francisco-dia-da-comunica-social-2017.pdf

Francisco (2018). Mensagem do Papa Francisco para o LII dia mundial das comunicações sociais. Tema: «"A verdade vos tornará livres” (Jo 8, 32). Fake news e jornalismo de paz». Disponível em https://w2.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20180124_messaggio-co

municazioni-sociali.html.

Francisco (2019). Mensagem do Papa Francisco para o LIII dia mundial das comunicações sociais. Somos membros uns dos outros” (Ef 4, 25): das comunidades de redes sociais à comunidade humana. Disponível em http://w2.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20190124

_messaggio-comunicazioni-sociali.html.

Giddens , A. (1997). Sociologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Goody, J. (1995). Família e casamento na Europa. Oeiras: Celta.

Hall, E. (1963). A system for the notation of proxemic behavior. American Anthropologist, 65(5): 1003-1026.

Hall, E. (1990). The hidden dimension. United States of America: Anchor.

Heyvaert, M.; Maes, B. & Onghena, P. (2011). Mixed methods research synthesis: Definition, frameworks, and potential. Quality & Quantity. Doi: 10.1007/s11135-011-9538-6.

Hutchins, H. (2013). Cheaper by the dozen: Communication in large families. Senior honors projects: 1-17.

Instituto Nacional de Estatística (2001). Inquérito à ocupação do tempo: Principais resultados. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

Instituto Nacional de Estatística (2004). Sociedade da informação e do conhecimento: Inquérito à utilização de tecnologias da informação e da comunicação pelas famílias. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

Instituto Nacional de Estatística (2013). Sociedade da informação e do conhecimento: Inquérito à utilização de tecnologias da informação e da comunicação pelas famílias. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

Instituto Nacional de Estatística (2014). Sociedade da informação e do conhecimento: Inquérito à utilização de tecnologias da informação e da comunicação pelas famílias. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

Instituto Nacional de Estatística (2017). Sociedade da informação e do conhecimento: Inquérito à utilização de tecnologias da informação e da comunicação pelas famílias. Lisboa: Instituto Nacional de Estatística.

João Paulo II (1990). Redemptoris missio. Disponível em www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_07121990_redemptoris-missio_po.html

João Paulo II (2005). Carta apostólica: O rápido desenvolvimento. Disponível em http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/pt/apost_letters/2005/documents/hf_jp-ii_apl_20050124_il-rapido-sviluppo.html.

Johnson, R.; Onwuegbuzie, A. & Turner, L. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of mixed methods research, 1(2), 112-133.

Kemp, S. (2019). Digital 2019. Essential insights into how people around the world use the internet, mobile devices, social media, and e-commerce. Disponível em https://heliocabralmarketeer.pt/wp-content/uploads/2019/02/Digital2019-Report-en.pdf.

Kerckhove, D. (1997). A pele da cultura. Lisboa: Relógio d’Água.

Knowlton, C. (1832). Fruits of philosophy. San Francisco: The Reader’s Library. Disponível em https://archive.org/details/fruitsphilosoph00knogoog.

Lee, S. (2009). Online communication and adolescent social ties: Who benefits more from Internet use?. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3): 509-531.

Lenhart, A.; Rainie, L. & Lewis, O. (2001). Teenage life online: The rise of the instant-message generation and the Internet’s impact on friendships and family relationships. Pew Internet & American Life Project: 1-46.

Livingstone, S. (2002). Young people and new media. California: Sage.

Livingstone, S. (2011). Internet literacy: A negociação dos jovens com as novas oportunidades on-line. MATRIZes, 4(2): 11-42.

Livingstone, S.; Haddon, L.; Görzig, A. & Ólafsson, K. (2011). EU kids online: Final report. London: London School of Economics & Political Science.

Mesch, G. (2006a). Family characteristics and intergenerational conflicts over the Internet. Information, Communication & Society, 9(4): 473-495.

Mesch, G. (2006b). Family relations and the Internet: Exploring a family boundaries approach. The Journal of Family Communication,6(2): 119-138.

Morgan, D. (1996). Family connections: An introduction to family studies. Cambridge, UK: Polity Press.

Mullan, B. (1997). Consuming television. Oxford: Blackwell.

Negroponte, N. (1996). Ser digital. Lisboa: Caminho.

Nie, N.; Simpser, A.; Stepanikova, I. & Zheng, L. (2004). The ten years after the birth of the Internet, how do Americans use the internet in their daily lives?. Stanford Center for the Quantitative Study of Society: 2-20.

OECD (2019). How’s life in the digital age? Opportunities and risks of the digital transformation for people’s well-being. People’s well-being. Disponível em https://read.oecd-ilibrary.org/science-and-technology/how-s-life-in-thedigital-age_9789264311800-en#page1.

OECD (2011). Doing better for families. Disponível em http://dx.doi.org/10.1787/9789264098732-en

Os desafios pastorais da família no contexto da evangelização (2014). Disponível em www.vatican.va/roman_curia/synod/documents/rc_synod_doc_20140626_instrumentum-laboris-familia_po.html#Conhecimento_e_recep%C3%A7%C3%A3o_do_Magist%C3%A9rio_sobre_a_abertura_%C3%A0_vida

Osswald, H. (2015). Em torno da história da família. In O. M. Fernandes & C. Maia (eds.), A família portuguesa no século XXI (pp. 13-28). Lisboa: Parsifal.

Parsons T. (1971). A estrutura social da família. In R. Ashen (ed.), A família: Sua função e destino (pp. 265-300). Lisboa: Edições Meridiano. (Trabalho original publicado em 1949)

Paulo VI (1966). Decreto inter mirifica sobre os meios de comunicação social. Disponível em www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decree_19631204_inter-mirifica_po.html.

Paulo VI (1967). Os meios de comunicação social. Disponível em www.vatican.va/holy_father/paul_vi/messages/communications/documents/hf_p-vi_mes_19670507_i-com-day_po.html.

Perista, H.; Cardoso, A.; Brázia, A.; Abrantes, M. & Perista, P. (2016). Os usos do tempo de homens e de mulheres em Portugal. Disponível em http://cite.gov.pt/asstscite/downloads/publics/INUT_livro_digital.pdf.

Pinto, M. (2011). Atualidade da Communio et progressio. Disponível em www.agencia.ecclesia.pt/noticias/dossier/atualidade-da-communio-et-progressio/.

Pio XII (1957). Carta encíclica Miranda Prorsus do santíssimo senhor nosso por divina providência Pio XII Papa aos veneráveis irmãos, patriracras, primazes, arecebispos e bispos e outros ordinários do lugar em paz e comunhão com a sé apostólica sobre a cinematografia, a rádio e a televisão. Disponível em http://w2.vatican.va/content/pius-xii/pt/encyclicals/documents/hf_p-xii_enc_08091957_miranda-prorsus.html.

Ponte, C. (2011a). Acessos e literacias digitais: Resultados portugueses do inquérito europeu EU kids online. In S. Pereira (ed.), Congresso nacional literacia, media e cidadania: Livro de actas (pp. 23-38). Braga: Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade.

Ponte, C. (2011b). Uma geração digital? A influência familiar na experiência mediática de adolescentes. Sociologia, Problemas e Práticas, 65: 31-50.

Ponte, C. & Batista, S. (2019). Euko 2018 Portugal. Resultados gerais. Disponível em http://fabricadesites.fcsh.unl.pt/eukidsonline/wp-content/uploads/sites/36/2019/03/Resultados-Gerais.pdf.

Ponte, C.; Jorge, A.; Simões, J. & Cardoso, D. (2012). Crianças e internet em Portugal. Coimbra: Minerva.

Ponte, C.; Simões, J.; Batista, S. & Jorge, A. (2017). Crescendo entre ecrãs: Usos de meios eletrónicos por crianças (3-8 Anos). Disponível www.erc.pt/documentos/Crescendoentreecras/files/downloads/crescendo-entre-ecras.pdf.

Pontifício Conselho para as Comunicações Sociais. (1992). Instrução pastoral «Aetatis Novae»: Sobre as comunicações sociais no vigésimo aniversário de Communio et progressio. Disponível em www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_22021992_aetatis_po.html.

Pontifício Conselho para as Comunicações Sociais. (2000). Ética nas comunicações sociais. Disponível em www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_20000530_ethics-communications_po.html.

Pontifício Conselho para as Comunicações Sociais. (2002). Igreja e internet. Disponível em www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/pccs/documents/rc_pc_pccs_doc_20020228_church-internet_po.html#_ftn49.

Quivy, R. & Campenhoudt, L. (2008). Manual de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva.

Roberts, D. (2000). Media and youth: Access, exposure, and privatization. Journal of Adolescent Health, 27(2): 8-14.

Roe, K. (2000). Adolescents’ media use: a European view. Journal of Adolescent Health, 27(2): 15-21.

Rogers, E. & Nikkel, S. (1979). The housing satisfaction of large urban families. Housing and Society, 6(2): 73-87.

Rompaey, V.; Roe, K. & Struys, K. (2002). Children’s influence on internet access at home: Adoption and use in the family context. Information, Communication & Society, 5(2): 189-206. Doi: 10.1080/13691180210130770.

Saraceno, C. & Naldini, M. (2003). Sociologia da família. Lisboa: Estampa.

Saxbe, D.; Graesch, A. & Alvik, M. (2011). Television as a social or solo activity: Understanding families’ everyday television viewing patterns. Communication Research Reports, 28(2): 180-189.

Segrin, C. & Flora, J. (2005). Family communication. London: Lawrence Erlbaum.

Silverstone, R. & Hirsch, E. (1992). Consuming technologies: Media and information in domestic spaces. London: Routledge.

Simionato, M. & Oliveira, R. (2003). Funções e transformações da família ao longo da história. I Encontro Paranaense de Psicopedagogia: 57-66.

Sínodo dos Bispos (2014). Os desafios pastorais da família no contexto da evangelização. Cidade do Vaticano. Disponível em www.paroquias-sintra.pt/actualidade/instrumentum-laboris.

Sousa, C. (2014). Audiências Tv em 2013: saiba quais foram os programas mais vistos do ano. Disponível www.zapping-tv.com/audiencias-tv-em-2013/.

Sousa, C. (2019). Saiba como ficaram as audiências em 2018. Disponível em www.zapping-tv.com/consolidado-saiba-como-ficaram-as-audiencias-em-2018/.

Tashkkori, A., & Teddlie, C. (2003). Issues and dilemmas in teaching research methods courses in social and behavioural sciences: US perspective. International Journal of Social Research Methodology, 6(1), 61-77.

Toffler, A. (1984). A terceira vaga. Lisboa: Livros do Brasil.

van Dijk, T. (2000). Cognitive discourse analysis. Disponível em www.discursos.org/unpublished%20articles/cogn-dis-anal.htm.

van Dijk, T. (2006). Discourse, context and cognition. Discourse Studies, 8(1): 159-177.

van Dijk, T. (2013). Análise crítica do discurso multidisciplinar: Um apelo em favor da diversidade. Linha d’Água, 26(2): 351-381. Disponível em www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/65164/71595.

Wall, K. (ed.) (2005). Famílias em Portugal. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais.

Wall, K. & Guerreiro, M. (2005). A divisão familiar do trabalho. In K. Wall (ed.), Famílias em Portugal (pp. 303-362). Lisboa: Imprensa das Ciências Sociais.

Published

2020-12-18

Issue

Section

Artigos