Discourse and identity: critical discourse analysis applied to commercials

Authors

Keywords:

advertising, critical discourse analysis, identity

Abstract

The hypothesis that advertising uses different language resources, both verbal and visual, in gender identity representations motivated the present research. Thus, this article aims to analyze how gender identities are configured in advertising, through the critical analysis of the discourse, in order to verify possible differences and stereotypes. For this, we use the model of critical discourse analysis, according to Fairclough (2001), and the ideological sign according to the Bakhtinian theory. As results, we find ads that, even forming the same advertising campaign, elaborate different identity discourses according to the genre. Thus, identity constructions attributed to women and men differently in verbal and visual texts contribute to reproduce socially constructed differences.

Author Biography

Graziela Frainer Knoll, Universidade Franciscana - UFN

Professora Adjunto na Universidade Franciscana (UFN), no curso de Publicidade e Propaganda; Doutora em Letras - Estudos Linguísticos (Universidade Federal de Santa Maria - UFSM); Mestre em Letras - Estudos Linguísticos (UFSM); Especialista em Tecnologias da Informação e da Comunicação Aplicadas à Educação (UFSM); Bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UFSM); Licenciada em Letras, Língua Portuguesa (UFSM).

References

Althusser, L. (1991/1970). Aparelhos ideológicos de Estado. 5. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Bakhtin, M. (1992/1979). Estética da criação verbal. (Trad. M. Pereira), 2. ed. São Paulo: Martins Fontes.

Bourdieu, P. (2005). A dominação masculina. 4. ed. Rio de janeiro: Bertrand Brasil.

Brait, B. & Campos, M. (2009). Da Rússia czarista à web. In B. Brait (org.), Bakhtin e o Círculo (pp. 15-30). São Paulo: Contexto.

Caldas-Coulthard, C. (2008). Body branded: multimodal identities in tourism advertising. Journal of Language and Politics, 7(3): 451-470.

Caldas-Coulthard, C. (2007). Da Análise do Discurso à Análise Crítica do Discurso: introduzindo conceitos. In C. Caldas-Coulthard & L. Scliar-Cabral (orgs.), Desvendando discursos: conceitos básicos (pp. 19-44). Florianópolis, SC: Ed. da UFSC.

Caldas-Coulthard, C. & van Leeuwen, T. (2004). Discurso crítico e gênero no mundo infantil: brinquedos e a representação de atores sociais. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, 4(esp.): 11-33.

Castells, M. (1999). O poder da identidade. A era da informação: economia, sociedade e cultura, vol. 2. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra.

Chouliaraki, L. & Fairclough, N. (1999). Discourse in late modernity: Rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Duby, G. & Perrot, M. (1991). História das Mulheres no Ocidente, vol. 1. Porto: Afrontamento. São Paulo: Ebradil.

Fairclough, N. (2001). Discurso e mudança social. Brasília: Ed. da UnB.

Fairclough, N. (1989). Language and power. New York: Longman.

Faraco, C. (2001). Bakhtin e os estudos enunciativos no Brasil: algumas perspectivas. In B. Brait (org.), Estudos enunciativos no Brasil: histórias e perspectivas (pp. 27-38). Campinas: Pontes; São Paulo: Fapesp.

Ferreira, A. (1999). Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Gonçalves, E. & Loureiro, R. (2017). Discursos sobre gênero na publicidade pós-massiva: um estudo do videocase ”Badass” à luz da semiótica sincrética. Acta Semiótica et Lingvistica, 22(2): 43-58.

Hall, S. (2004). A identidade cultural na pós-modernidade. 9. ed. Rio de Janeiro: DP&A.

Hall, S. (1997). A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções do nosso tempo. Educação & Realidade, 22(2), jul/dez. Porto Alegre: UFRGS/FACED.

Hall, S. (2003). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte, MG: Ed. da UFMG.

Kress, G. & van Leeuwen, T. (2006/1996). Reading images: the grammar of visual design. London: Routledge.

Miotello, V. (2005). Ideologia. In B. Brait (org.), Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto.

Pires, V. & Ferraz, M. (2008). Do machismo ao masculino: o vínculo das relações de gênero transformou o homem?. In M. Ghilardi-Lucena & F. Oliveira (orgs.), Representações do

masculino: mídia, literatura e sociedade (pp. 23-38). Campinas, SP: Alínea.

Possenti, S. (2002). Os limites do discurso: ensaios sobre discurso e sujeito. Curitiba, PR: Criar.

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, 2(20): 73-99, jul/dez. Porto Alegre.

Stearns, P. (2007). História das relações de gênero. (Trad. M. Pinsky). São Paulo: Contexto.

Thompson, J. (2005). Ideologia e cultura moderna: Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. 4. ed. Petrópolis: Vozes.

Vestergaard, T. & Schroder, K. (2000). A linguagem da propaganda. São Paulo: Martins Fontes.

Voloshínov, V. (2009/1980). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. (Trad. M. Lahud & Y. Vieira). 13. ed. São Paulo: Hucitec.

Wodak, Ruth. (2004). Do que trata a ACD – um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. Linguagem em (Dis)curso – Tubarão, 4(esp.): 223-243.

Wolf, M. (1998). As Teorias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença.

Woodward, K. (2000). Identidade e diferença. In T. Silva (org.), Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Van Dijk, T. (2008). Discurso e Poder. São Paulo: Contexto.

Published

2019-12-20