Female representation on electoral adversiting in Brazil: the women candidates of Paraná federal representative on tv

Authors

  • Fernanda Cavassana de Carvalho Universidade Federal do Paraná - Programa de Pós-graduação em Ciência Política http://orcid.org/0000-0003-1668-3160
  • Andressa Butture Kniess Universidade Federal do Paraná
  • Giulia Sbaraini Fontes Universidade Federal do Paraná

Keywords:

female representation, women and politics, brazilian proportional elections, electoral advertising

Abstract

Bearing in mind the low number of women elected for positions at the Brazilian legislative bodies, this article analyzes how the candidates for federal deputy of one of its states, Paraná, have appeared at the electoral advertising at 2014. It’s considered that, as it occurs with other resources applied during the electoral period, women have an unequal access to television ads, when compared with the male candi- dates. Besides that, this treatment tends to increase or diminish in the different parties. With a quantitative content analyzes, the article shows that the television’s electoral advertising doesn’t reflect the law, which establishes a quota of at least 30% women candidates, and has the men over-represented. Nonetheless, the parties have significant differences: the left ones tend to show more women at the ads than the right ones. Furthermore, the analysis shows that exists inequality between the women who ap- pear at the campaign segments.

Author Biographies

Fernanda Cavassana de Carvalho, Universidade Federal do Paraná - Programa de Pós-graduação em Ciência Política

Doutoranda em Ciência Política e mestra em Comunicação (2016) pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Especialista em Administração de Marketing e Propaganda (2013) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) e graduada em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo (2011) pela mesma instituição. É membro do grupo de pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública - CPOP, da UFPR, e do DISCORD - Grupo de Pesquisa Discurso, Comunicação e Democracia, da UTFPR, ambos vinculados ao CNPq. Atua em pesquisas na área de Comunicação Política, principalmente, sobre internet e política; debate público e redes sociais online; jornalismo político; mídia e eleições. Atualmente, é bolsista CAPES.

Andressa Butture Kniess, Universidade Federal do Paraná

Mestranda em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Graduada em Ciências Sociais pela UFPR e em Licenciatura Plena em História pelas Faculdades Integradas “Espírita”. Integrante do Grupo de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública (CPOP), tem interesse em pesquisas na área de Comunicação Política e de Comportamento Político e Eleitoral, principalmente, sobre comunicação online. Bolsista CAPES.

Giulia Sbaraini Fontes, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda e mestra em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e graduada em Comunicação Social – Jornalismo pela mesma instituição. Integrante do Grupo de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública (CPOP), tem interesse em pesquisas na área de Comunicação Política, em especial sobre jornalismo político, mídia e eleições. Possui trabalhos a respeito de campanhas eleitorais e enquadramento noticioso.

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Published

2018-06-05