Evaluation of interface design and usability of Portuguese media websites aimed at children and young people: Biggs, Jornalíssimo, and Visão Júnior.

Authors

Abstract

The present study was developed within the scope of the research project “Study on children and young people's experiences and expressions of the media”, funded by the Portuguese Foundation for Science and Technology, which aims to listen to and give voice to Portuguese children and young people, aged 11 to 18, with the aim of stimulating critical participation in digital media. One of the objectives of this project is the development of an online platform, entitled “Mural de Expressões” (Mural of Expressions), to stimulate this participation, for subsequent analysis. In order to identify the main interests of this target audience in using websites related to the media, as well as the main interface design guidelines to create engagement, expression, and critical participation of children and young people on the platform, three Portuguese media websites aimed at this audience were evaluated, namely: Biggs, Jornalíssimo, and Visão Júnior. For the analysis, semi-structured interviews were conducted with the people responsible for these websites to acquire a more detailed understanding about the projects. Subsequently, usability tests were conducted with six children between the ages of 11 and 18, corresponding to the target audience of the projects under study. The results gather a set of Design recommendations for the development of the online platform “Mural de Expressões” that will be developed within the scope of the bYou project.

Author Biographies

Nádia Almeida, Instituto Politécnico do Cávado e do Ave

Designer de UX/UI, Mestre em Design Digital e Licenciada em Design Gráfico. Atualmente, trabalha na LOAD, onde traduz processos completos de UX/UI em produtos digitais. Com experiência em design gráfico e motion graphics, colaborou com a E.Leclerc e Willbe Collective, desenvolvendo interfaces, campanhas e identidades visuais.

 

Sara Pereira, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade da Universidade do Minho

Professora Associada com Agregação no Departamento de Ciências da Comunicação e investigadora no CECS, Universidade do Minho. Especialista em estudos de crianças, jovens e media, direitos de participação e literacia mediática. Coordenou vários projetos nacionais e europeus. PI do projeto “bYou”. Coordenadora do MILObs.

Daniel Brandão, Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade da Universidade do Minho

Professor Auxiliar no Departamento de Ciências da Comunicação e investigador no CECS, Universidade do Minho. Licenciado em Design de Comunicação, Mestre em Arte Multimédia e Doutorado em Media Digitais. Criou o Museu do Resgate e co-coordena o Citadocs. É Co-PI do projeto “bYou” sobre media e juventude, financiado pela FCT.

Nuno Martins, Instituto de Investigação em Design, Media e Cultura, do Instituto Politécnico do Cávado e do Ave

Professor Coordenador no IPCA e Investigador no ID+. Doutorado em Media Digitais, Mestre em Arte Multimédia e Licenciado em Design de Comunicação. Dirige o Mestrado em Design Digital e coordenou vários projetos de investigação financiados. Fundador da DIGICOM, integra conselhos editoriais e venceu prémios internacionais de Design.

 

Published

2025-05-29