Study of the use of Instagram as a political communication tool by Lula da Silva in the 2022 electoral year.

Authors

Abstract

This article investigates the strategic use of Instagram as a political communication tool to strengthen the image of Luís Inácio Lula da Silva during the 2022 electoral year. Through a mixed approach that combines qualitative and quantitative methods, content analysis reveals consistent patterns and coherent strategies in the posts. Lula's communication on the digital platform demonstrates narrative coherence, strategic adaptation, political personalization with a focus on the candidate, and the use of images that convey authority and affection. The results indicate that this approach strengthened the brand identity and image of the candidate, establishing a consistent connection with the target audience. The research contributes to the understanding of the effective use of Instagram as a political communication tool, providing insights into branding and political mobilization strategies.

Author Biographies

Jessica Sandes, Universidade da Beira Interior (UBI)

Mestre em Comunicação Estratégica: Publicidade e Relações Públicas pela Universidade da Beira Interior (UBI), em Portugal e graduada em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo pelo Centro Universitário Jorge Amado (UniJorge), no Brasil. Atuou como repórter, assessora de imprensa e coordenadora de comunicação política no Brasil, e também é pesquisadora na área de comunicação política, com foco em estratégias de campanhas eleitorais em redes sociais digitais.

Bruno Carriço Reis, Universidade Autónoma de Lisboa (UAL)

Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidad Rey Juan Carlos de Madrid (URJC).Licenciado em Sociologia pela Universidade da Beira Interior (UBI). Professor associado na Universidade Autónoma de Lisboa (UAL) no Departamento de Ciências da Comunicação onde desempenha as seguintes funções: representante eleito no Conselho Pedagógico; responsável pela mobilidade académica das Ciências da Comunicação; cofundador e cocoordenador do Núcleo de Investigação em Práticas e Competências Mediáticas (NIP-C@M) e coordenador do Doutoramento em Media e Sociedade no Contexto da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa. É professor convidado no Mestrado de Comunicación y Cultura Digital da Universidad Autónoma de Querétaro (UAQ/México) e no Departamento de Sociologia da Universidade da Beira Interior (UBI). É investigador integrado no OBSERVARE (UAL) e no NEAMP (PUC-SP/Brasil).

Published

2025-05-29