A INTERAÇÕES MEDIADAS PELA TECNOLOGIA Notas para uma Semiótica do Aprendizado

Authors

  • Marcelo Gomes

Keywords:

Media communication, Sociosemiotics, Interaction, Learning,

Abstract

This text raises questions for the elaboration of a Learning Semiotics, based on Eric Lanwdoski's theory of interactions. The goal is to study learning as social practice and meaning making through their daily interactions. The method is the bibliographic integration between the structural and the phenomenological. The end result of this research is, through interaction theory, to observe learning from within, establishing parameters for asking questions for exploratory empirical research.

References

ANDERSON, Terry. DRON, Jon. Três gerações de pedagogia de educação à distância. EAD em Foco – Revista Científica em Educação à Distância, Rio de Janeiro, Fundação Cecierj, n. 02, p. 119 – 134, nov. 2012.

ANDRADE, Simone Moura Andrioli de Castro. O despertar simbólico para uma educação integradora. Interdisciplinaridade, São Paulo, v.1, n. 1, p. 93-101, out. 2011.

AQUINO, Júlio Groppa. Indisciplina escolar: um itinerário de um tema/problema de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 46 n.161 p.664-692 jul./set. 2016.

ARIAS, José O. Cardentey. YERA, Armando Pérez. O que é Pedagogia Construtivista? Rev. Educ. Pública, Cuiabá, v. 5, n. 8, p. 11-22, jul./dez. 1996.

BANACO, Roberto Alves. Emoção e ação pedagógica na infância: contribuições da psicologia comportamental. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v.1 n. 3, p. 57-65, dez. 1993.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Intelectuais indígenas, interculturalidade e educação. Tellus, Campo Grande/MS, ano 14, n. 26, p. 11-29, jan./jul. 2014.

BOURDIEU. Pierre. PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2014a.

BOURDIEU. Pierre. PASSERON, Jean-Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014b.

BYINGTON, C. Pedagogia Simbólica. Rio de Janeiro: Record. 1996.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1998.

FINO, Carlos Nogueira. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, v. 14, n. 2, p. 273-291, 2001.

FONSECA, Cláudia Chaves. TOSTA, Sandra Pereira. O campo da comunicação no pensamento educacional de Célestin Freinet: uma abordagem comparada. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp. 1, p.629-643, 2017.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 36ª ed. Petrópolis: Vozes, 2009

___ A vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1982.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia, São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Marcelo Bolshaw. Em conflito - conhecimento e confrontação. Revista FAMECOS (Online). v.20, n.03; p.618-633 - 633, 2013b. <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/12198/10788> último acesso em 16/07/2015.

_____ Imagem, palavra e música: mimese e diegesis nas narrativas audiovisuais. Revista Estética. v.01, n. 18, art., 5 p.55 – 67, USP: 2019.

http://paineira.usp.br/estetica/Artigos/Jan_Jun_2019/Artigo05_Jan-Jun-2019

HAMER, Bruna Laselva. LORTHIOIS, Marie-Céline G. R. Florio. CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Pedagogia profunda: suas raízes, corpo e alma. Poiésis, Unisul, Tubarão, v.11, n. 20, p. 471-493, jun./dez 2017.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir – A educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

KANAMARU, Antônio Takao. Autonomia, cooperativismo e autogestão em Freinet: fundamentos de uma pedagogia solidária internacional. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 3, p. 767-781, jul./set. 2014.

JUNIOR, Luiz Rufino Rodrigues. Pedagogia das Encruzilhadas. Revista Periferia, v. 10, n. 1, p. 71-88, jan./jun. 2018.

LAJONQUIÈRE, Leandro de. Acerca da instrumentação prática do construtivismo: a (anti) pedagogia piagetiana, ciência ou arte? Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 81, p. 61-66, mai. 1992.

LANDOWSKI, Eric. Interações Arriscadas. Tradução de Luiza Helena Oliveira da Silva. – São Paulo: Estação das Letras e Cores: Centro de Pesquisa Sociossemióticas, 2014.

LEÃO, Denise Maria Maciel. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, n. 107, p. 187-206, jul. 1999.

MIRANDA, Cláudia. RIASCOS, Fanny Milena Quiñones. Pedagogias decoloniais e interculturalidade: desafios para uma agenda educacional antirracista. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 21, n. 3, p. 545-572, set./dez. 2016.

MEAD, George Herbert. Mind, Self, and Society. Ed: Charles W. Morris. University of Chicago Press: 1934

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez / Brasília: UNESCO, 2000.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. ALMEIDA, Maria da Conceição Xavier. CARVALHO, Edgard de Assis (Org.). São Paulo: Cortez, 2007.

PICADO, Luís. A indisciplina em sala de aula: uma abordagem comportamental e cognitiva. Psicologia.com.pt, 04/07/2009. Texto online. Disponível em: < https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0484.pdf >.

PENTEADO, Heloisa Dupas. Pedagogia da comunicação: teorias e práticas. São Paulo: Cortez, 1998.

PERES, Sílvio Lopes. Relação aluno-professor: uma proposta junguiana. Revista Científica Eletrônica de Psicologia, ano VII, n. 13, nov. 2009.

SANTAELLA, NESTERIUK, FAVA, Gamificação em debate / organização de Lucia Santaella, Sérgio Nesteriuk, Fabricio Fava. – São Paulo: Blucher, 2018.

SANTOS, José Alex Soares. Teorias da Aprendizagem: Comportamentalista, Cognitivista e Humanista. SIGMA, n. 2, p. 97-111, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Epistemologia e teorias da educação no Brasil. Pró-Posições, Campinas, Unicamp, v. 18, n. 1 (52), p. 15-27, jan./abr. 2007.

Published

2023-05-11

Section

Artigos