Um dia qualquer and cinema Olympia as an object of national aesthethic relationship
Keywords:
Um dia Qualquer, Cinema Olympia, film culture, aesthetics, city.Abstract
In this article, seeks to build a reflection on the relationships that underpin the history of cinema, from a context of how their reception took place nationally and especially in the city of Belém in the 1960s, considering in this study the form of projection filmic, as well as the events, the style and the way of life of the Belenense society in this period of history. Starting from the analysis of Libero Luxardo's film Um dia Qualquer, the behavior of society at the time is contextualized. The idea is to discuss the history of this film as an object and its ability to remain in the memory of belenenses, searching through different approaches, from theorists and researchers such as Charles Peirce, Verón and Immaculata, responses to the understanding of aesthetics in the cinematographic context.
References
Carneiro, E. D. F. (2011). Belém entre filmes e fitas: a experiência do cinema, do cotidiano das salas às representações sociais nos anos de 1920. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Belém, 2011. Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia.
Castells, M. (2003). Internet e sociedade em rede. In: Morais, D. (org.), Por outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder (pp. 255-287) Rio de Janeiro: Record.
Deleuze, G. (2018). Cinema 1- A imagem - Movimento. São Paulo: editora 31.
----- (2018). Cinema 2- A imagem - Tempo. São Paulo: editora 31.
De Lopes, M. I. V. (2006). O campo da comunicação: sua constituição, desafios e dilema. Revista FAMECOS mídia cultural e tecnologia, 30, 16-30.
Didi-Huberman, G. (2013). Diante da Imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. São Paulo: Editora 34.
Getino, O. (2007) Cine Ibero americano: Los desafios del nuevo sigo. Buenos Aires: Fundación Centro Integral Comunicación, Cultura Y Sociedad.
Gomes, P.E.S. (1986). Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de janeiro: Paz e terra, 2° edição.
Hall, S. (2005). A identidade cultural na pós modernidade. Rio de janeiro: dp & a.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Loyola.
Martins, E. (1983) "Um dia Qualquer". In. Veriano, P. A Crítica de Cinema em Belém, SECULT.
Meleiro, A. (2007). Cinema no mundo: indústria, política e mercado, volume II. São Paulo: Escrituras.
Mesquita, D. (1999). Líbero Luxardo: Cineasta da Amazônia. Belém, Universidade Federal do Pará, (trabalho de conclusão de curso).
Michaelis. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em: Acesso em: 28 nov. 2018.
Mumford, L. (1998). A cidade na história: suas origens, transformações e perspectivas. [trad. Neil R. da Silva]. 4ª ed. – São Paulo: Martins Fontes.
Nichols, B. (2005) A voz do documentário. In: Ramos, F. P. Teoria contemporânea do cinema: documentário e Narratividade ficcional (p. 50). São Paulo: SENAC.
Nunes, P. (2008). Útero de Areia, um estudo do Romance Belém do Grão Pará, de Dalcídio Jurandir. Belo Horizonte, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (tese doutorado). Disponível em www.dominiopublico.gov.br.
Oliveira, R.P. (2012). Amazônia, Cidade e Cinema em Um dia Qualquer e Ver-o-Peso. Belém, IAP.
Parente, A. (1998). Ensaios sobre o Cinema do Simulacro: Cinema Existencial, Cinema Estrutural e Cinema Brasileiro Contemporâneo. Rio de Janeiro: Pauzilin.
Petit, P. (2012). Ramon de Baños: Do Rio Branco ao Olympia. Belém: GEPEN.
----- (2010). Ramon e Baños, um pioneiro do cinema catalão em Belém do Pará nos tempos da borracha (1911-1913). Olho da história, 15.
Pinho, R. (2015). Antropologia e filosofia: Experiência e estética na literatura e no cinema da Amazônia. Belém: UFPA.
Ramos, F. P. (2005) Teoria Contemporânea do cinema: pós-estruturalismo e filosofia analítica vol. II. São Paulo: SENAC.
Silva, D. M. (2007). Vizinhos Distantes: Circulação cinematográfica no Mercosul. São Paulo: Annablume.
Souza, J. I. (2016). Salas de cinema e história urbana de São Paulo (1895-1930). São Paulo: SENAC.
Veriano, P. (1999). Cinema no Tucupi. Belém: SECULT.
---- (2006). Fazendo fitas: memórias do cinema paraense. Belém: EDUFPA.
Veriano, P.; Alvares, M. L. M. (2012). Cinema Olympia - 100 anos da história social de Belém. Belém: GEPEN.
Jornal, A Província do Pará, 1962, p. 6.
Downloads
Published
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).