The body of the word. Essay on erasing subjectivity in the writing

Authors

Keywords:

semantics, linguistics, history of technology

Abstract

From Hannah Arendt’s statement, which says that due to the changes that have happened during the Industrial Revolution, our understanding capacity has been reduced. The text traces a path from the limitation of worker’s freedom of action in function of the extreme rationalization of the production process, to the loss of the subjective link with the word, dictated by the passage of calligraphy writing to the typewriter one - which later on was reinforced by the start of digital techniques. Taking the analysis of these changes as a basis, the text proposes that we have lost the notion that the statements came from somewhere, from a subjectivity, and they may keep a burden of testimony, keep an expressiveness which has the potential to put in check the sovereignty of technical rationality.

Author Biography

Mário Furtado Fontanive, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980) e doutorado em História, Teoria e Crítica da Arte pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Professor adjunto no curso de Design da UFRGS. Ministra as disciplinas de Teoria e História do Design I e II, Semiótica e Práticas Integradas de Criação.

References

ADORNO, T. W. (2001). Minima moralia. Lisboa: Edições 70.

ARENDT, H. (2008). Compreender:formação, exílio e totalitarismo (ensaios). São Paulo, Companhia das Letras.

BACHELARD, G. (1978). Os Pensadores - O Novo Espírito Científico. São Paulo: Ed. Abril Cultural.

BERGSON, H. (1999). Matéria e memória. Ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes.

BERGSON, H. (2005). A evolução criadora. São Paulo, Editora Martins Fontes.

BRADBURY, M. e MCFARLANE, J. (1989). Modernismo, guia geral. São Paulo: Companhia das Letras.

CASSIRER, E. (2001). A filosofia das formas simbólicas: A Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

CASSIRER, E. (2004). A filosofia das formas simbólicas – II – O pensamento mítico. São Paulo: Martins Fontes.

CLOT, YVES. (2010). Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: Fabrefactum,

DAMÁSIO, A. (2004). Em busca de Espinosa: o prazer e a dor na ciência dos sentimentos. São Paulo: Companhia das Letras.

DELEUZE, GILLES. Les Cours de Gilles Deleuze. Cours Vincennes, (1978). Disponível em: <http://www.webdeleuze.com/php/texte.php?cle=194&groupe=Spinoza&l angue=5>. Acesso em: 28 dez 2011.

GAGNEBIN, J. M. (2008). Uma filosofia moral negativa? Belo Horizonte, Kriterion. Recuperado em: 07 abr. 2013 de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-512X2008000100008

HONNETH, A. (2007). Reificación: um estúdio en la teoria del reconocimiento. Buenos Aires, Katz Editores.

JACOMY, B. (2004). A era do controle remoto: crônicas da inovação técnica. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar.

LEROI-GOURHAN, A. (2002). O gesto e a palavra - 2 Memória e ritmos. Lisboa, Edições 70.

LEROI-GOURHAN, A. (1990). O gesto e a palavra - 1 técnica e linguagem. Rio de Janeiro: Ed. 70.

MCLUHAN, M. (1964). Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Ed. Cultrix.

MARCUSE, H. (1982) O homem unidimensional, a ideologia da sociedade industrial. Rio de Janeiro: Zahar Editores.

MIT Media Lab. Disponível em: http://www.media.mit. edu/cogmac/publications/decamp-multimedia2010.pdf. Acesso em: 05 dez. 2012.

PLATÃO. (S/D). A República – Livro VII. Fundação Calouste Gulbenkian.

WINNICOTT, D.W. (1975). O Brincar & a Realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora Ltda.

WOOLF, V. (1937). Craftsmanship. Recuperado em 5 de fevereiro de 2018 em:

http://atthisnow.blogspot.com.br/2009/06/craftsmanship-virginia-woolf.html

Published

2019-02-14

Issue

Section

Artigos