Between surface and depth: camera-body in contemporary Asian cinema

Authors

  • Camila Vieira da Silva Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Keywords:

estética, corpo, superfície, cinema contemporâneo, sensorialidade

Abstract

By making use of a camera-body with connection to an “aesthetic of flow”, contempo-rary Asian movies as Shara, by Naomi Kawase; Goodbye, Dragon Inn, by Tsai Ming-liang; Café Lumière, by Hou Hsiao-hsien; and Tropical Malady, by Apichatpong We-erasethakul, explore surface and depth not only as diametrically opposed forces, but also as equally legitimate experiences that can be experienced to the extreme. These films do not separate stable and unstable, presence and absence, appearance and van-ishing.

Author Biography

Camila Vieira da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutoranda em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

References

ANDRADE, F. (2009). “Outros corpos”. Revista Cinética. Março de 2008. Disponível em: <http://www.revistacinetica.com.br/outroscorpos.htm>.

ARISTÓTELES. (2001). Ética a Nicômaco. São Paulo: Martin Claret.

BACHELARD, G. (1990). A Terra e os Devaneios do Repouso: Ensaio sobre as imagens da intimidade. São Paulo: Martins Fontes.

BAECQUE, A. (2008). “Telas – o corpo no cinema”. In COUTRINE, J.-J. (ed.). História do corpo 3. As Mutações do Olhar. O Século XX (pp. 481-507). Petrópolis: Editora Vozes.

BARTHES, R. (2003). O Neutro. São Paulo: Martins Fontes.

BERRY, M. (2005). Speaking in Images: Interviews with Contemporary Chinese Filmmak-ers. New York: Columbia University Press.

BOUQUET, S. (2002) “Plan contre flux”. Cahiers du Cinéma, n. 566, 46-47.

BURDEAU, E. (2005). “Rencontre avec Hou Hsiao-hsien”. In FRODON, J.-M. (ed.). Hou Hsiao- hsien. Paris: Cahiers du Cinema.

CONFÚCIO. (2005). Os Analectos. São Paulo: Martins Fontes.

DELEUZE, G. (2005). A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

GARDNIER, R. (2009). “A chegada do trem na estação”. Contracampo, n.75. Disponível em: .

GARDNIER, R. (2009). “Mal dos Trópicos”. Contracampo, n. 64. Disponível em: .

JOYARD, O. (2003). “C’est quoi ce plan? (La suite)”. Cahiers du Cinéma, n. 580, 26-27.

JULLIEN, F. (2000) Um sábio não tem ideia. São Paulo: Martins Fontes.

HANSEN-LOVE, M. (2005). “Café Lumière”. In FRODON, J.-M. (ed.). Hou Hsiao-hsien. Paris: Cahiers du Cinema.

KAWASE, N. (2004). “J’ai decide de jouer la veille du tournage”. Cahiers du Cinéma, n. 589, 23.

LALANNE, J.-M. (2002). “C’est quoi ce plan?” Cahiers du Cinéma, n. 569, 26-27.

LÓPEZ, J. M. (2005). “Shara y lo in/visible”. Revista Tren de Sombras, n. 3. Disponível em: .

OLIVEIRA JR., L. C. (2009). “Síndromes e um Século”. Contracampo, n. 83. Disponível em:

htm>.

Published

2019-02-14

Issue

Section

Artigos