Perspective of neuroscience in communication

Authors

Keywords:

neurociência em comunicação, neurocomunicação, design science research, pragmatismo utópico.

Abstract

Bibliographical research aiming to consolidate the current stage of the intersection between neuroscience and communication. We use a multidisciplinary theoretical framework with the objective of offering
investigative insights and keys of understanding. Divided into three parts: understanding neuroscience and its interface with communication; to investigate neuroscience technologies and their applications in communication; and evaluate the feasibility of using the Design Science Research methodology in the communication-neuroscience interface.
We understand that there is room for a systematic investigation and that the use of this methodology is feasible, considering a utopian pragmatic
orientation.

Author Biography

Everaldo Pereira, Universidade Metodista de São Paulo

Doutorando em Comunicação Social, linha de Pesquisa em Comunicação Institucional e Mercadológica, Mestre em Comunicação Social, linha de pesquisa em Processos Comunicacionais, Comunicação de Mercado, especialista em Planejamento, Bacharel em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, Professor do Instituto Mauá de Tecnologia e da Universidade Nove de Julho, pesquisador associado ao Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, com experiência nas áreas de Planejamento, Design e Comunicação.

References

Bear, M. F.; Connors, B.W. & Paradiso, M. A. (2002). Neurociências: desvendando o sistema nervoso. Porto Alegre: Artmed. Disponível em: www.jvasconcellos.com.br/fat/FAT_BIO/wpcontent/

uploads/2014/09/Livro-de-Fisiologia-Neuroci%C3%AAncias-Desvendando-o-siste

ma-nervoso-Bear-M.-F.-Connors-B.-W.-Paradiso-M.-A.pdf. Acesso em: 29 nov. 2016.

Castro, C.; Tome, T. & Barbosa Filho, A. (2005). Midias Digitais. São Paulo: Paulinas.

Cogan, G. B. et al. (2014). Sensory–motor transformations for speech occur bilaterally. Nature, 507(7490): 94-98. Disponível em: www.nature.com/doifinder/10.1038/nature12935. Acesso

em: 1 dez. 2016.

Costa, D. C.; Oliveira, J. M. A. P. & Bressan, R. A. (2001). PET e SPECT em neurologia e psiquiatria: do básico às aplicações clínicas. Revista Brasileira de Psiquiatria, 23: 4-5. Disponível

em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462001000500003&lng=pt

&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 3 dez. 2016.

Crew, B. (s.d.). Scientists have invented a mind-reading machine that visualises your thoughts - ScienceAlert. Disponível em: www.sciencealert.com/scientists-have-invented-a-mind-readin

g-machine-that-can-visualise-your-thoughts-kind-of.

Dresch, A. (2015). Design Science Research. Porto Alegre: Bookman.

Duarte, J. & Barros, A. (2006). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas.

Gazzaniga, M.; Ivry, R. B.; Mangun, G. R. (2006). Neurociência cognitiva: a biologia da mente. Porto Alegre: Artemed.

Grau, C. et al. (2014). Conscious Brain-to-Brain Communication in Humans Using Non-Invasive Technologies. PLoS ONE, 9(8): e105225. Disponível em: http://dx.plos.org/10.1371/journal.

pone.0105225. Acesso em: 4 out. 2016.

Harari, Y. (2015). Sapiens: uma breve história da humanidade. Porto Alegre: L&PM.

Huth, A. G. et al. (2016). Natural speech reveals the semantic maps that tile human cerebral cortex. Nature, 532(7600): 453-458 . Disponível em: www.nature.com/doifinder/10.1038/nature176

Acesso em: 26 nov. 2016.

Kaku, M. (2011). A física do futuro. São Paulo: Rocco.

Kaku, M. (2015). The future of mind: The scientific quest to understand, enhance, and empower the mind. New York: Anchor Books.

Kawano, D. (2014). Publicidade e neurociência: uma revisão bibliométrica. Foz do Iguaçu: Intercom.

Kurzweil, R. (2013). How to create a mind. New York: Penguin.

Lee, H. & Kuhl, B. A. (2016). Reconstructing Perceived and Retrieved Faces from Activity Patterns in Lateral Parietal Cortex. Journal of Neuroscience, 36(22).

Lemos, A. (2005). Cibercultura e Mobilidade. A Era da Conexão. Rio de Janeiro: Intercom.

Maclean, P. D. (1990). The Triune Brain in Evolution: Role in Paleocerebral Functions - P.D. MacLean – Google Livros. New York: Plenum. Disponível em: https://books.google.com.br/boo

ks?id=4PmLFmNdHL0C&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&ca

d=0#v=onepage&q&f=false.

McClure, S. M. et al. (2004). Neural Correlates of Behavioral Preference for Culturally Familiar Drinks. Neuron, 44: 379-387.

Nicolelis, M. (2011). Muito além do nosso eu. São Paulo: Companhia da Letras.

Nishimoto, S. et al. (2011). Reconstructing Visual Experiences from Brain Activity Evoked by Natural Movies. Current Biology, 21(19): 1641-1646. Disponível em: http://linkinghub.else

vier.com/retrieve/pii/S0960982211009377. Acesso em: 26 nov. 2016.

Reardon, S. (2016). Laser used to control mouse’s brain – and speed up milkshake consumption. Nature. Disponível em: www.nature.com/doifinder/10.1038/nature.2016.20995. Acesso em: 18 nov. 2016.

Squirra, S. (org.) (2012). Ciber midias: extensões comunicativas, expansões humanas. Porto Alegre: Buqui.

Squirra, S. C. (2016). A tecnologia e a evolução podem levar a comunicação para a esfera das mentes. São Bernardo do Campo: [s.n.].

Weber, R.; Mathiak, K. & Sherry, J. (2009). The neurophysiological perspective in mass communication research: theoretical rational,methods, and applications. In M. J. Beatty, J. C.

McCroskey & K. Floyd (orgs.), Biological Dimensions of Communication: Perspectives, Methods, and Research (pp. 41-71). New York: Hampton.

Wolton, D. (2011). Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina.

Zarkadakis, G. (2015). In our own image. New York: Pegasus.

Published

2018-12-18