Resilience and crisis – portuguese radio in the pandemic of the new coronavirus

Authors

Keywords:

radio, journalism, Covid-19, Portugal

Abstract

Radio-news has conquered much of its space due to the role it plays in times of crisis. At these times, people are looking for credible information in a fast way, and radio has throughout its history been able to live up to listeners’ expectations. Its flexibility as an information vehicle, the possibility of enhancing the direct and the availability of oral information, are some of the characteristics that elevate the radio in critical moments. The pandemic caused by Covid-19 has transformed the lives of all of us and has, of course, had an impact on media companies including radio. The purpose of this article is to understand, based on results obtained through the application of a survey carried out to radio journalists in Portugal, how the medium lived the period of lockdown. The data show that the professionals who responded to the survey consider that the radio played an important role as a means of information in the lockdown, despite fearing for their professional future as a result of the pandemic. 

Author Biography

Luís Bonixe, Instituto Politécnico de Portalegre. ICNOVA

Luís Bonixe é doutorado em Ciências da Comunicação, com especialização em Jornalismo pela FCSH - Universidade Nova de Lisboa. É autor de dois livros sobre jornalismo radiofónico. Tem publicado artigos em revistas nacionais e internacionais sobre rádio, jornalismo, jornalismo local e jornalismo online. É professor de jornalismo no Instituto Politécnico de Portalegre e investigador do ICNova.

References

(2019, julho 16). Bareme Rádio – 3ª Vaga de 2019. Marktest. www.marktest.com/wap/a/n/id 252b.aspx.

(2020, março 26). Radio is ‘confort food’ as media consumption rises amid covid-19 pandemic. Nielsen. www.nielsen.com/us/en/insights/article/2020/radio-iscomfort-

food-as-media-consumption-rises-amid-covid-19-pandemic/.

(2020, abril 17). Supporting radio journaism in time of covid-19. Farm Radio International. https://farmradio.org/supporting-radio-journalism-during-covid-19/.

(2020, maio 13). Grupo Renascença lidera rádio no digital. Renascença quadruplica audiência. Grupo Renascença Multimédia. https://gruporenascencamultimedia.com/2020/05/13/grupo-renascenca-lidera-radio-no-digital-renascenca-quadruplica-audiencia/.

(2020, maio 24) Diário de Combra celebra hoje 90 anos. Correio da Manhã. www.cmjornal.pt/tv-media/detalhe/diario-de-coimbra-celebra-hoje-90-anos.

(2020, julho 21). Bareme Rádio – 3ª Vaga de 2020. Marktest. www.marktest.com/wap/a/n/id 2678.aspx.

(2021, janeiro 13). Há cada vez mais portugueses a ouvir rádio... pela Internet. Marketeer. https://marketeer.sapo.pt/ha-cada-vez-mais-portugueses-a-ouvir-radio-pela-internet.

(2021, fevereiro 9). Maioria dos jovens ouve rádio pela Internet. Marktest. www.marktest.com/wap/a/n/id 272a.aspx.

(2021, fevereiro 15). Fifty three community radio stations to receive emergency funding. Ofcom. www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/features-and-news/community-radio-emergency-funding.

Albertos, J. (1977). El Mensaje Informativo. ATE.

Berry, R. (2020, maio 20). Radio in a Crisis. Discover Sunderland. www.sunderland.ac.uk/study/explore/arts-creative-industries/radio-crisis/.

Bonixe, L. (2012). A Informação Radiofónica: rotinas e valores-notícia da reprodução da realidade na rádio portuguesa. Livros Horizonte.

Bonixe, L. (2011). Jornalismo radiofónico e Internet – Um estudo da evolução do uso das potencialidades online nas notícias dos sites da rádio. Comunicação e Sociedade, (20), 29-41. https://revistacomsoc.pt/article/view/1569/1549.

Camponez, C., Miranda, J., Fidalgo, J. Garcia, J., Matos, J., Oliveira, M., Martins, P., & Silva, P. (2020). Estudo sobre os Efeitos do Estado de Emergência no Jornalismo no Contexto da Pandemia Covid-19. Relatório. Sopcom. www.sopcom.pt/ficheiros/relatorio-COVID-19-Jornalismo.pdf.

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T., & Paisana, M. (2021) Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global – Versão III. Obercom. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2021/02/Covid_III_FINAL.pdf.

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T., & Paisana, M. (2020). Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global – Versão II. Obercom. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2020/05/Covid_impacto_update_FINAL.pdf.

Cardoso, G., Baldi, V., Quintanilha, T., Paisana, M., & Pais, P. (2020). Impacto do Coronavirus e da crise pandémica no sistema mediático português e global. Obercom. https://obercom.pt/wp-content/uploads/2020/04/Covid19_impacto_final.pdf.

Crisell, A. (1994). Understanding Radio. Routledge.

Cristo, D. (2005). A Rádio em Portugal e o Declínio do Regime de Salazar e Caetano (1958-1974). Minerva.

Crook, T. (1998). International Radio Journalism. Routledge.

Curran, J., & Seaton, J. (1997). Imprensa, Rádio e Televisão – Poder sem responsabilidade. Instituto Piaget.

Defleur, M., & Dennis, E. (1994). Understanding Mass Communication. Hougthon Mifflin Company.

Durães, P. (2020, abril 16). Imprensa regional: 30 publicações deixaram de imprimir e metade corre o risco de fechar. Meios & Publicidade. www.meiosepublicidade.pt/2020/04/imprensa-regional-30-publicacoes-deixaram-imprimir-metade-corre-risco-fechar/.

Faria, D., & Dias, S. (2020, maio 29). Impala despede mais de 50 trabalhadores e fecha revista ‘VIP’. Correio da Manhã. www.cmjornal.pt/tv-media/detalhe/impala-despede-mais-de-50-trabalhadores-e-fecha-revista-vip.

Faus Belau, A. (1981). La Radio – Introduccion a un Medio Desconocido. Editorial Latina.

Gonçalves, R. (1999). Jornalismo e Valores. O Projecto Informativo TSF-Rádio Jornal (1988-1993). Edinova.

Haye, R. (2011). La radio que viene. Rádio-Leituras, (1), 3-13. http://radioleituras.files.wordpress.com/2011/08/2-haye_esp.pdf.

Hendy, D. (2000). Radio in the Global Age. Polity Press.

Henriques, C. (2019). As inundações de Lisboa de 1967 como acontecimento mediático no Rádio Clube Português. Media & Jornalismo, 19(35), 165-181. https://doi.org/10.14195/2183-5462_35_11.

Jeanneney, J-N. (1996). Uma História da Comunicação Social. Terramar.

Lazarsfeld, P. (1940). Radio and the Printed Page. Duell, Sloam and Pearce.

Lusa (2020, abril 5). Covid-19: Sindicato dos Jornalistas pede apoio urgente para sobrevivência dos jornais e rádios locais. Jornal Público. www.publico.pt/2020/04/05/sociedade/noticia/covid19-sindicato-jornalistas-pede-apoio-urgente-sobrevivencia-jornais-radios-locais-1911079.

Marques, R. (2020, março 31). Rádios Apontam para Quebra na publicidade local e regional e pedem apoio ao Estado. Meios & Publicidade. www.meiosepublicidade.pt/2020/03/radios-apontam-quebra-na-publicidade-local-regional-pedem-apoio-do-estado/.

Martins, C., Esteves, A., & Corrêa, L. (2020, junho). Relatório de Avaliação do impacto da pandemia de Covid-19 sobre o setor da comunicação social em Portugal.

ERC - Entidade Reguladora para a Comunicação Social. www.flipsnack.com/ERCpt/avalia-o-do-impacto-da-pandemia-covid-19-no-setor-dos-media/fullview.html.

Mitchell, A., Jurkowitz, M., J. Baxter, Oliphante, J., & Shearer, E. (2020, julho 30). Americans Who Mainly Get Their News on Social Media Are Less Engaged, Less Knowledgeable. Journalism & Media. www.journalism.org/2020/07/30/americans-who-mainly-get-their-news-on-social-media-are-less-engaged-less-knowledgeable/.

Nielsen, R., Fletcher, R., Newman, N., Brennen, S., & Howard, P. (2020). Navegando la “infodemia”: así consume y califica las noticias y la información sobre el coronavirus la gente en seis países. Reuters Institute. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/navegando-la-infodemia-asi-consume-noticias-e-informacion-sobrecoronavirus-espana-argentina-otros-paises.

Peñafiel Saiz, C. (2002). La Información en la Radio. In M. Martinez-Costa (Coord.), Información Radiofónica (pp. 21-57). Ariel.

Queiroz, L. (2020, abril 22). Covid-19: Lay-off da Global Media abrange 538 trabalhadores do grupo. Público. www.publico.pt/2020/04/20/sociedade/noticia/covid19-layoff-global-media-abrange-538-trabalhadores-grupo-1913090.

Rodero Anton, E. (2020). Radio: the medium that best copes in crises. Listening habits, consumption, and perception of radio listeners during the lockdown by the Covid-19. El profesional de la información, 29(3). https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.06.

Rodrigues, S., & Cardoso, D. (2020, junho 4). Futuro do Jornalismo? Parar de financiar os negócios do costume. Fumaça. https://fumaca.pt/futuro-jornalismoparar-financiar-business-as-usual/.

Santos, S. (2008). O dia de fogo. In A. Santos, A. Póvoa, A. Esteves, et al, Tão Perto do Mundo – 20 Acontecimentos em 20 anos da rádio que mudou a rádio (pp. 18-25). Prime Book.

Published

2021-05-26

Issue

Section

Artigos