HUGO app: geotagged content in a filtered world minimizing informational noise

Authors

  • Dario Brito Rocha Jr. Universidade Católica de Pernambuco http://orcid.org/0000-0002-1515-1720
  • Anthony José Carneiro da Cunha Lins Universidade Católica de Pernambuco http://orcid.org/0000-0002-7153-841X
  • Denny Anderson Farias Costa Universidade Católica de Pernambuco
  • Flávio Henrique Souza Santos Universidade Católica de Pernambuco
  • Matheus Barreto Lins Marinho Universidade Católica de Pernambuco
  • Avelino Gomez Alonso Jr. Universidade Católica de Pernambuco

Keywords:

application, recommendation system, geolocation

Abstract

This article presents the first test results of HUGO, an application developed for mobile and connected devices that seeks to mitigate the contemporary informational noise embodied by the informative surplus of the postmass media. Our software starts from an algorithmic blend and from a hybrid recommendation system to trigger simultaneous curators – both machine and human. The discussion goes through the amplification of the mobility made possible by the post-human technical extension of the mobile devices and the configuration of the world as interface, the body as browser and from layer’s synchronization into hybrid spaces.

Author Biographies

Dario Brito Rocha Jr., Universidade Católica de Pernambuco

Doutor em Design da Informação e Mestre em Linguística pela Univesidade Federal de Pernambuco, atualmente é professor do Mestrado em Indústrias Criativas e dos cursos de Jornalismo e de Jogos Digitais da Universidade Católica de Pernambuco.

Anthony José Carneiro da Cunha Lins, Universidade Católica de Pernambuco

Doutor em Biotecnologia pela UFRPE, mestre em Engenharia da Computação pela Poli/UPE, é professor e pesquisador do Mestrado em Indústrias Criativas e do curso de Jogos Digitais, ambos da Universidade Católica de Pernambuco.

Denny Anderson Farias Costa, Universidade Católica de Pernambuco

Jornalista pela UFPE e mestrando em Indústrias Criativas pela Universidade Católica de Pernambuco. Pesquisa a aplicabilidade da inteligência artificial na mídia ubíqua da pós-humanidade

Flávio Henrique Souza Santos, Universidade Católica de Pernambuco

Mestre em Desenvolvimento de Processos Ambientais pela Universidade Católica de Pernambuco (Unicap), graduado em Sistemas de Informação e em Comunicação Social, atualmente é designer instrucional do Núcleo de EaD da Unicap

Matheus Barreto Lins Marinho, Universidade Católica de Pernambuco

Graduando em Ciência da Computação na Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), pesquisa inteligência artificial e engenharia de software

Avelino Gomez Alonso Jr., Universidade Católica de Pernambuco

Graduando em Ciências da Computação pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), pesquisa Internet of Things (IoT) e Inteligência Artificial

References

Adnan, N.; Chowdury, M.; Taz, I.; Ahmed, T.; Rahman, R. (2014). Content Based News Recommendation System Based on Fuzzy Logic. 3rd International Conference On Informatics, Electronics & Vision.

Adomavicius, G. & Tuzhilin, A. (2005). Toward the Next Generation of Recommender Systems: A Survey of the State-of-the-Art and Possible Extensions. IEEE Transactions On Knowledge And Data Engineering, 17(6).

Aguado, J. & Martínez, I. (2008). La cuarta pantalla: industria culturales y contenido móvil. In J. Aguado & I. Martínez (eds.), Sociedad móvil: tecnologia, identidade y cultura (pp. 187-220). Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Amar, G. (2011). Homo Mobilis: la nueva era de la movilidad. Buenos Aires: La Crujía.

Augé, M. (2001). Não-lugares. Introdução a uma antropologia da supermodernidade. São Paulo, Brasil: Papirus.

Balabanovic, M. & Shoham, Y. (1997). Content-based, collaborative recommendation. Communications of the ACM, 40(3): 66-72.

Barbosa, S. (2013). Jornalismo convergente e continuum multimídia na quinta geração do jornalismo nas redes digitais. In J. Canavilhas (org.), Notícias e Mobilidade (pp. 33-54). Covilhã: Livros Labcom.

Baudrillard, J. (1991). A implosão do sentido nos media, in Simulacros e Simulação. Lisboa, Relógio D’Água.

Behrendt, F. (2015). Locative Media as Sonic Interaction Design: Walking through Placed Sounds. Audio Mobility, 9(2).

Bertocchi, D. (2009). Ciberjornalismo e Web Semântica: Considerações sobre o uso de tags em narrativas jornalísticas digitais. Anais do 7º. SBPJor – Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo.

Bertocchi, D.; Camargo, I. & Silveira, S. (2015). Possibilidades narrativas em dispositivos móveis. In J. Canavilhas & I. Satuf (org.), Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, Distribuição e Consumo (pp. 63-82). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Brugnoli, G. (2009). Connecting the Dots of User Experience The design of an interaction system: a tool to analyze and design the user experience. Journal of Information Architecture, 1. Disponível em: http://journalofia.org/volume1/issue1/02-brugnoli/jofia-0101-02-brugnoli.pdf. Acessado em: 16 de fevereiro de 2019.

Dattolo, A.; Ferrara, F. & Tasso, C. (2010). The Role of Tags for Recommendation: A Survey. 3rd International Conference on Human System Interaction (pp. 548-555), Poland. DOI: 10.1109/HSI.2010.5514515.

Dijck, J. (2014). Datafication, Dataism and Dataveillance: Big Data between Scientific Paradigm and Ideology. Surveillance & Society, 12 (2): 197-208.

Domingues, D. (org.) (1997). A Arte no Século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: Editora UNESP.

Flusser, V. (1988). On writing, complexity and the technical revolutions. Interview in Onasbrück, European Media Art Festival. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=lyfOcAAcoH8&app=desktop. Acesso em: 16 de fevereiro de 2019.

Garcia, X. (2017). Realidades e Desafios do Ciberjornalismo de Proximidade. Media e jornalismo de proximidade na era digital. Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Guillamet, J. (2002). Pasado y futuro de la prensa local. In R. López, F. Fernández & Á. Durán (eds.), La prensa local y la prensa gratuita. Castellón de la Plana: Universitat Jaume I.

Hoq, K. (2014). Information Overload: Causes, Consequences And Remedies: A Study. Philosophy and Progress, LV-LVI, January-June, July-December. DOI: 10.3329/pp.v55i1-.26390.

Johnson, S. (2015). Como chegamos até aqui: a história das inovações que fizeram a vida moderna possível. Rio de Janeiro: Zahar.

Junior,W. (2017). Jornalismo Hiperlocal e dispositivos móveis. In P. Jerónimo (org.), Media e Jornalismo de Proximidade na Era Digital (pp. 217-232). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Junior, W. (2016). Dispositivos móveis e APIs na construção do Jornalismo Hiperlocal. Intexto, (36): 121-141, maio/ago. Porto Alegre, UFRGS. DOI: 10.19132/1807-8583201636.121-141.

Kazai, G.; Yosuf, I. & Clarke, D. (2016). Personalised News and Blog Recommendations based on User Location, Facebook and Twitter User Profiling. SIGIR’16, Pisa, Italy. DOI: 10.1145/2911451.2911464.

Kelly, K. (2017). Inevitável – As 12 forças tecnológicas que mudarão o nosso mundo. São Paulo: HSM Editora.

Lamere, P. (2007). Tagomendations – making recommendations transparent. Disponível em: http://static.echonest.com/DukeListens/tagomendations_making_recommedations_transparent.html. Acesso em: 07 de março de 2019.

Lemos, A. (2007). Cidade e mobilidade. Telefones celulares, funções pósmassivas e territórios informacionais. Matrizes, 1: 121-137.

Linden, G.; Smith, B.; & York, J. (2003). Amazon.com recommendations: Item-toitem collaborative filtering. IEEE Internet Computing, 7(1): 76-80.

Liu, J.; Dolan, P. & Pedersen, E. (2010). Personalized news recommendation based on click behavior. IUI ’10 Proceedings of the 15th international conference on Intelligent user interfaces: 31-40. DOI: 10.1145/1719970.1719976.

Lommatzsch, A. (2014). Real-Time News Recommendation Using Context-Aware Ensembles. In M. de Rijke et al. (eds.), ECIR 2014, LNCS 8416 (51-62).

Luna, D. & Fante, A. (2017). O Fato Jornalístico Narrado Por Meio De Notificações: Um Olhar Sobre A Aplicação Dos Critérios De Noticiabilidade Na Produção Das Pushed News. In J. Canavilhas & C. Rodrigues (orgs.), Jornalismo Móvel: Linguagem, géneros e modelos de negócio (pp. 175-196). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Marr, B. (2018, maio 21). How Much Data Do We Create Every Day? The Mind-Blowing Stats Everyone Should Read. Forbes. Disponível em: www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/05/21/how-much-data-do-we-create-every-day-the-mind-blowing-stats-everyone-should-read/#2d116c0260ba. Acessado em: 15 de

fevereiro de 2019.

McLuhan, M. (1972). A galáxia de Gutenberg: a formação do homem tipográfico (trad. L. Carvalho & A. Teixeira). São Paulo: Editora USP.

Mello, A.; Pase, A.; Goss, B.; Souza, D.; Pellanda, E.; Santos, F. & Sica, K. (2015). Jornalismo adaptado a novas telas: um estudo da linguagem jornalística nas novas interfaces móveis. In J. Canavilhas & I. Satuf (orgs), Jornalismo Para Dispositivos Móveis: Produção, Distribuição e Consumo (pp. 83-102). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Mo, Y.; Chen, J.; Xie, X.; Luo, C. & Yang, L. (2014). Cloud-Based Mobile Multimedia Recommendation System With User Behavior Information. IEEE Systems Journal, 8(1).

Mohammadbeigi, A., et al. (2017). The prevalence of phantom vibration/ringing syndromes

and their related factors in Iranian’ students of medical sciences. Asian Journal of Psychiatry, 27: 76-80.

Nyre, L.; Hoem, J.; Tessem, B. & Ringheim, J. (2017). Designing the Auditor: A Prototype of Locative Radio with Original Sound Content. Journal of Radio & Audio Media, 24(1): 90-110.

Palacios, M. (2014). Congresso Internacional Jornalismo e Dispositivos Móveis. Universidade da Beira Interior. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=AT2flt8qiio. Acessado em: 16 de fevereiro de 2019.

Palacios, M.; Barbosa, S.; Silva, F. & Cunha, R. (2015). Jornalismo Móvel E Inovações Induzidas Por Affordances Em Narrativas Para Aplicativos Em Tablets E Smartphones. In J. Canavilhas & I. Satuf (orgs.), Jornalismo Para Dispositivos Móveis: Produção, Distribuição e Consumo (pp. 7-42). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Pang, A. (2008). Mobility, convergence, and the end of cyberspace. In L. Santaella, A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus.

Parizi, A.; Kazemifard, M. & Asghari, M. (2016). EmoNews: an Emotional News Recommender System. Journal of Digital Information Management, 14(6): 392-402.

Pasquale, F. (2015). The Algorithmic Self. The Hedgehog Review. Disponível em: www.iasc-culture.org/THR/THR_article_2015_Spring_Pasquale.php. Acesso em: 16 de fevereiro de 2019.

Pazzani, M. & Billsus, D. (1997). Learning and Revising User Profiles: The Identification of Interesting Web Sites. Machine Learning, 27(3): 313-331.

Pellanda, E. (2005). Internet Móvel: novas relações na cibercultura derivadas da mobilidade na comunicação. Tese de Doutorado, Faculdade de Comunicação Social, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Pellanda, E.; Pase, A.; Nunes, A.; Streck, M.; Fontoura, M.; Souza, D. & Pereira, I. (2017). Mobilidade e Jornalismo Digital Contemporâneo: Fases do Jornalismo Móvel Ubíquo e Suas Características. In J. Canavilhas & C. Rodrigues (orgs.), Jornalismo Móvel: Linguagem, géneros e modelos de negócio (pp. 197-218). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Prado, R. (2011). Marshall McLuhan: obras e principais conceitos. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/67834074/Marshall-McLuhan-Obras-e-Principais-Conceitos. Acesso em: 17 de julho de 2017.

Radcliffe, D. (2012). Here and now: UK hyperlocal media today. London: Nesta.

Ramos, D. (2015). Dispositivos móveis e jornalismo: uma questão de espaço. In J. Canavilhas & I. Satuf (orgs.), Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, Distribuição e Consumo (pp. 469-487). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Rettberg, J. (2014). Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves. Basingstoke, uk: Palgrave Macmillan.

Rettberg, J. (2018). Apps as Companions: How Quantified Self Apps Become Our Audience and Our Companions. In B. Ajana (ed.), Self-. Tracking: Empirical and Philosophical Investigations (27-42). Basingstoke: Palgrave.

Rey, M. & Garcia, X. (2017). Los Cibermedios Hiperlocales En El Móvil. Análisis Comparativo De Seis Apps Españolas: Grandes Redes De Medios Frente A Espacios De Comunicación Ciudadana. In J. Canavilhas & C. Rodrigues (orgs.), Jornalismo Móvel: Linguagem, géneros e modelos de negócio (pp. 107-132). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Rosen, C. (2005). The Age of Egocasting. The New Atlantis, (7,) Fall 2004/Winter: 51-72. Disponível em: www.thenewatlantis.com/publications/the-age-ofegocasting. Acesso em: 17 de julho de 2017.

Rosenberger, R. (2015). An experiential account of phantom vibration syndrome. Computers in Human Behavior, 52: 124-131.

Sagan, C. (2017). Cosmos (trad. P. Geiger). São Paulo: Companhia das Letras.

Santaella, L. (2003). Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus.

Santaella, L. (2013). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus.

Satuf, I. (2015). Jornalismo móvel: da prática à investigação acadêmica. In J. Canavilhas & I. Satuf (orgs.), Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, Distribuição e Consumo (pp. 441-468). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Sen, S.; Vig, J. & Riedl, J. (2009a). Learning to Recognize Valuable Tags. IUI ’09 Proceedings of the 14th international conference on Intelligent user interfaces: 87-96. DOI: 10.1145/1502650.1502666.

Sen, S.; Vig, J. & Riedl, J. (2009b). Tagommenders: connecting users to items through tags. International World Wide Web Conference Committee (IW3C2). DOI: 10.1145/1526709.1526800.

Sen, S.; Vig, J. & Riedl, J. (2009c). Tagsplanations: explaining recommendations using tags. IUI ’09 Proceedings of the 14th international conference on Intelligent user interfaces: 47-56. DOI: 10.1145/1502650.1502661.

Serrano Tellería, A. (2017). Transmedia Journalism Within Mobile Devices. In J. Canavilhas & C. Rodrigues (org.), Jornalismo Móvel: Linguagem, géneros e modelos de negócio (pp. 547-582). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Shirky, C. (2011). A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar.

Silva, F. (2013). Jornalismo móvel digital. Uso da tecnologias moveis digitais e a reconfiguração das rotinas de produção na reportagem de campo. Tese de Doutorado, Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia.

Silveira, S. (2017). Jornalismo Ubíquo e Dispositivos Móveis: Uma Análise do Produto do Jornal The Guardian. In J. Canavilhas & C. Rodrigues (orgs.), Jornalismo Móvel: Linguagem, géneros e modelos de negócio (pp. 411-434). Covilhã, Portugal: LabCom Books.

Souza e Silva, A. (2006). From Cyber to Hybrid: Mobile Technologies as Interfaces of Hybrid Spaces. Space and Culture, 9(3). Sage Publications.

Steck, H.; Zwol, R. & Johnson, C. (2015). Interactive Recommender Systems. Proceedings of the 9th ACM Conference on Recommender Systems: 359-360. Vienna. DOI: 10.1145/2792838.2792840.

Vargas, E. (2016). Mario Tascón: A los periodistas les da miedo perder con los cambios, pero en verdad ganan. Clasesdeperiodismo.com. Disponível em: www.clasesdeperiodismo.com/2016/03/09/mario-tascon-a-los-periodistas-les-da-miedoperder-con-los-cambios-pero-en-verdad-ganan/. Acesso em: 16 de fevereiro de 2019.

Vig, J.; Soukup, M.; Sen, S. & Riedl, J. (2010). Tag expression: tagging with feeling. UIST ’10 Proceedings of the 23nd annual ACM symposium on User interface software and technology: 323-332. DOI: 10.1145/1866029.1866079.

Ward, A., et al. (2017). Brain Drain: The Mere Presence of One’s Own Smartphone Reduces Available Cognitive Capacity. Journal of the Association for Consumer Research, 2(2), April: 140-154.

Weibel, P. (1996). The World as Interface: Toward the Construction of Context-Controlled Event-Worlds. In T. Druckrey (ed.), Eletronic Culture. New York: Aperture.

Wellman, B. (2001). Physical Place and Cyberplace: The Rise of Personalized Networking. International Journal of Urban and Regional Research, 25: 227-252.

Westberg, C. (ed.) (2016). When Everything Is Media: The Future of Ambient Communications. Disponível em: www.iftf.org/fileadmin/user_upload/downloads/th/2016_IFTF_TH_WhenEverythingIsMedia_map_SR1883.pdf. Acesso em: 28 nov. 2017.

Published

2020-05-29

Issue

Section

Artigos