A relação indivíduo/meio/conteúdo na produção das realidades mediada e não mediada e cultura/conhecimento enquanto génese paradigmática de comunicação: uma proposta reformulativa na abordagem epistemológica ao sistema massmediático

Authors

  • Martim Ramos Vasco UBI - Universidade da Beira Interior, Covilhã
  • Carlos Canelas Unidade de Investigação para o Desenvolvimento do Interior | Instituto Politécnico da Guarda

Keywords:

interconnection, content, sender/receiver, mass media system, culture/knowledge

Abstract

The mass media have undergone profound changes since the democratization of access to information production/diffusion/reproduction. The loss of decision-making power over the communication axes hitherto held by the usual gatekeepers exemplifies it. Thus, the sphere of socialization, conveyed by communication, in mediated societies, is now opened up to several new phenomena. Evolving from a "content manipulation", it also becomes increasingly more opened to "selfcommunication". In this context, the "media sociology"discipline has an epistemological evolution happening. One begins to diagnose a dependence of knowledge production, coming from the own masses, groups and individuals, so that it could became a valid content. In this way, in the last two decades, issuer and receiver have tended to become the same instance. Thus, the analysis of the communicational contents and the analysis of the media contents in the this societies are equivalent, since the media presuppose sociological
phenomena on the basis of their system of legitimization. So one draw a critical analysis of the mass media system, analyzing some emerging phenomena in the social body, concluding Culture as the primordial genesis in a new mass media communication system.

Author Biography

Martim Ramos Vasco, UBI - Universidade da Beira Interior, Covilhã

Lic Design, Pósgrad Comunicação e Imagem, Pósgrad. Estudos Avançados de Comunicação, Mestre em Marketing e Comunicação, Doutorando Ciências da Comunicação

References

Adorno, T. & Horkheimer, M. (1985). A dialética do esclarecimento. RAdorno, T. & Horkheimer, M. (1985). A dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor.

Barthes, R. (1967). O sistema da moda. Lisboa: Edições 70.

Barthes, R. (1988). Mitologias. Lisboa: Edições 70.

Baudrillard, J. (2010). A Sociedade de Consumo. Lisboa: Edições 70.

Berger, P. & Luckmann, T. (1999). A Construção Social da Realidade: um livro sobre a sociologia do conhecimento. Lisboa: Dinalivro.

Cardoso, G. & Lapa, T. (2015). O estudo da internet e dos ecrãs na sociedade em rede. Psicologia dos comportamentos online. Lisboa: Relógio D’Água Editores.

Castels, M. (2003). A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura, vol II. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Castels, M. (2007). A Galáxia Internet:Reflexões sobre Internet, Negócios e Sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2ª edição.

Cauquelin, A. (2010). Arte Contemporânea. Mem Martins: Pub. Europa América.

Damásio, A. (2012). Ao encontro de Espinosa: Emoções sociais e a Neurologia do sentir. Lisboa: Círculo de Leitores.

Damásio, A. (2013). O Sentimento de Si: Corpo, Emoção e Consciência. Lisboa: Círculo de Leitores, Coleção Temas e Debates.

Dorfles, G. (1965). Novos Ritos Novos Mitos. Lisboa: Edições 70.

Dorfles, G. (1984). A moda da moda. Lisboa: Edições 70.

Duarte, C. (2004). Moda. Lisboa: Quimera.

Dubois, B. (1998). Compreender o Consumidor. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2.ª edição.

Eco, H. (1975). Psicologia do vestir. Lisboa: Arte e Produção.

Eliade, M. (1963). Aspetos do Mito. Lisboa: Edições 70.

Epícuro (2008). Carta sobre a felicidade ou a conduta humana para a saúde do espírito. Almargem do Bispo: Padrões Culturais Editora.

Esteves, J. (2003). A Ética da Comunicação e os Meios Modernos: Legitimidade e Poder nas Sociedades Complexas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2.ª edição.

Fonseca, A. (2015). Jovens adultos. Lisboa: Almedina.

Geertz, C. (1989). A interpretação das culturas. Rio Janeiro: Editora Gunabara Koogan.

Goleman, D. (2015). Inteligência Emocional. Lisboa: Circulo de Leitores.

Habermas, J. (2013 [1981]). A modernidade: um projeto inacabado. Lisboa: N. Vega.

Heartney, E. (2002). Pós-Modernísmo. Lisboa: Editorial Presença.

Joly, M. (1999). Introdução à analise da Imagem. Lisboa: Edições 70.

Kapferer, J. (1987). Boatos: O Meio de Comunicação Mais Velho do Mundo. Portugal: Pub. Europa-América.

Lindstrom, M. (2012a). Brandwashed:Os truques de Marketing que as empresas usam para manipular as nossas mentes. Lisboa: Gestãoplus.

Lindstrom, M. (2012b). Buy.ology: a Ciência do Neuromarketing. Lisboa: Gestãoplus.

Lipovetsky, G. (2004). O Crepúsculo do dever: A ética indolor dos novos tempos democráticos. Lisboa: Dom Quixote.

Lipovetsky, G & Serroy, J. (2018). A cultura-mundo: resposta uma sociedade desorientada.

Lisboa: Edições 70.

Lipovetsky, G. & Charles, S. (2014). Os Tempos Hipermodernos. Lisboa: Edições 70.

Lipovetsky, G. & Elyette, R. (1997). O Luxo Eterno da Idade do Sagrado ao Tempo das Marcas. Brasil: Companhia das Letras.

MacLuhan, M. (1964). Os meios de comunicação como extensões do Homem. São Paulo: Cultrix.

Maquail, D. (2003). Teoria da Comunicação de Massas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Marques, I. (1999). Desmaterialização e trabalho. Informação e Globalização na Era do Conhecimento. Rio de Janeiro: Editora Campus.

Mckenna, K. (2015). Do outro lado do espelho da internet: Exprimir e validar o “verdadeiro eu”. Psicologia dos comportamentos online. Lisboa: Relógio D’Água Editors.

Miranda, G. (2015). Psicologia dos Comportamentos On-line. Lisboa: Relógio d’Água.

Mlodinow, L. (2014). Subliminar: Como o Inconsciente Controla o Nosso Comportamento. Barcarena: Marcador Editora.

Monteiro, C.; Marques, H. & Lourenço, J. (2008). Fundamentos de Comunicação. Lisboa: Ed. Sílabo, 2.ª edição.

Mooij, M. (2004). Consumer behavior and culture: consequences for Global Marketing and Advertising. California: SAGE Publications.

Morais, C. (2014). A arte ao sabor da moda? Elementos de crítica de moda na perspetiva de Mikel Dufrenne. Revista Portuguesa de Filosofia, (70). Lisboa: Publicações Facfil.

Peixoto, F. (2007). Técnica e Estética na Publicidade. Lisboa: Edições Sílabo.

Pinto A. (1997). Publicidade: Um discurso de sedução. Porto: Porto Editora.

Quivy, R. & Campenhaudt, L. (2008). Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva.

Rapaille, C. (2006). O código cultural. Lisboa: Campus.

Rego, A. (2013). Comunicação Pessoal e Organizacional: Teoria e Prática. Lisboa: Edições Sílabo, 3.ª edição.

Reis, C. (2007). O Valor (Des)educativo da Publicidade. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra.

Reis, C. (2014). Educação e Cultura Mediática: Implicações Deseducativas, coleção Iberografias, n.º 29. Lisboa: Âncora.

Riesman, D. (1950). The lonely Crowd: A study of thechanging American character. Massachussets: YaleUniversity Press.

Rodrigues, A. (1999). O campo dos Media: Discursividade, narratividade, máquinas. Lisboa: Veja.

Rodrigues, A. (2001). Estratégias de Comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 3.ª edição.

Runa, A. & Miranda G. (2015). Emoções e expressão das emoções online. Psicologia dos Comportamentos Online. Lisboa: Relógio D’Água Editores.

Santos, B. (2006). Este Consumo que nos Consome: Olhares sobre a sociedade de consumo actual. Porto: Campo das letras.

Santos, J. (1992). Comunicação. Lisboa: Difusão Cultural.

Schmidt, E. & Cohen, J. (2013). A Nova Era da Digitalização: Reformulando o futuro das Pessoas, das Nações e da Economia. Lisboa: Dom Quixote.

Sheer, L. (1997). A Democracia Virtual. Lisboa: Ed. Séc. XXI.

Solomon, M.; Bamossy, G.; Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour: A European Perspective. New Jersey: Prentice-Hall, 3.ª edição.

Vasco, M. (2017). Jovem Consumidor Contemporâneo: A tendência cultural antiregra e a propagação das modas pelos massmédia. Guarda: IPG.

Volkov, et al. (1990). Ética. Lisboa: Edições Progresso.

Zuin, A. (2001). Sobre a atualidade do conceito de indústria cultural. Cadernos CEDES, Ano XXI (54).

Published

2020-05-29

Issue

Section

Artigos