Techno-Surveillance and the challenges to information literacy

Authors

  • Fernanda do Valle Galvão Doutoranda do programa de pós-graduação em Ciência da Informação, no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) em convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Diego da Silva Costa Mestre em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) em convênio com a Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Ricardo Medeiros Pimenta Professor doutor do programa de pós-graduação em Ciência da Informação, do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), e pesquisador da mesma instituição.

Keywords:

information literacy, digital surveillance, privacy, democracy, Big data

Abstract

After Julian Assange and Edward Snowden leaked government classified information, allegations about digital espionage become more prominent global wide. However, history teach us that surveillance technology has always been for dominant groups, and their respective governments, a institutionalize tool of social control. This article proposes the discussion of the relationship between power, surveillance and information literacy in contemporary society. Specifically to understand if mass media, from Brazilian newspapers to scientific journals of information science, offers relevant information about technical backstage of digital media. Consequently, to evaluate risks related to information sharing in Cyberspace, once that modern instruments of control, as laptops and smartphones, serves the policy of data mining and directly affects the privacy rights and democratic society sovereignty.

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Published

2018-06-05