Audiovisual narratives aimed at children’s audience in the early 1990s: transmedia intertextuality practices in cartoons
Keywords:
narratives, childhood, television, serial fiction, cinemaAbstract
Since the early days of television the children’s audience is considered an engaged consumer of transmedia storytelling and the research on this scenario is increasingly expressive. This research was inspired by this context and aims to analyze transmedia intertextuality practices in television serial fiction in cartoon of Back to the future film (1991-1992), co- ming from the movie’s trilogy with the same name (1985-1990). Six episodes were selected and analyzed based on transmedia intertextuality concept proposed by Kinder (1991). The results show that the television series provides educational and informative experiences, as well as being considered an expansion of the universe of originals cinematographic films. The practice of transmedia intertextuality occurs mainly through citation and allusion procedures.
References
Carlón, M. & Fechine, Y. (2014). O fim da televisão. Rio de Janeiro: Confraria do Vento.
Carlón, M. (2014). Repensando os debates anglo-saxões e latino-americanos sobre o “fim da televisão”. In M. Carlón & Y. Fechine, O fim da televisão (pp. 11-33). Rio de Janeiro: Confraria do Vento.
Compagnon, A. (1996). O trabalho da citação. Belo Horizonte: Editora UFMG.
Craveiro, P. S. U. (2016). Publicidade e infância: estratégias persuasivas direcionadas para crianças na internet. Culturas midiáticas, ano IX, jan./jun., (16), 16-32.
Digital Spy. (2017). Disponível em: www.digitalspy.com/movies/news/a658688/back-to-the-future-fans-are-in-for-a-huge-treat-on-october-21-2015/. Acesso em: 23 ago. 2017.
Esquenazi, J. P. (2011). As séries televisivas. Lisboa, Portugal: Edições Texto & Grafia.
Field, S. (2001). Manual do roteiro: os fundamentos do texto cinematográfico. Rio de Janeiro: Objetiva.
Genette, G. (2010). Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Edições Viva Voz.
Guedes, B. L. (2016). Publicidade e infância: representações e discursos em uma arena de disputas e sentidos. In B. Bezerra, B. Guedes & S. Costa, Publicidade e consumo: entretenimento, infância, mídias sociais (pp. 107-214). Recife: Editora UFPE.
Holzbach, A. (2017). A TV que você não vê: uma análise da produção televisiva brasileira direcionada para as crianças pequenas. Anais... XXVI Encontro Anual da Compós (pp. 1-25). Faculdade Cásper Líbero, São Paulo/SP, junho.
Hutcheon, L. (2013). Uma teoria da adaptação. 2a ed. Florianópolis: Editora da UFSC.
Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling: moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling. Technology Review, Jan. Disponível em: www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/. Acesso em: 12 ago. 2017.
Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. 2a ed. São Paulo: Aleph.
Jost, F. (2012). Do que as séries americanas são sintomas?. Porto Alegre: Sulina.
Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: from Muppet Babies to Teenage Mutant Ninja Turtles. California (USA): University of California Press, Ltd.
Melo, J. B. (2011). Lanterna mágica: infância e cinema infantil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Penafria, M. (2009). Análise de filmes – conceitos e metodologias. Anais... Congresso Sopcom, 1, abril.
Prado, A. L. P. B. & Mungioli, M. C. P. (2016). Educomunicação e mediação escolar: um projeto educomunicativo para a relação criança, desenho animado e consumo. Comunicação & Educação, ano XXI, jul./dez., (2), 87-96.
Seger, L. (2007). A arte da adaptação: como transformar fatos e ficção em filme. São Paulo: Bossa Nova.
Setubal, F. M. R. & Rebouças, M. L. M. (2014). Educação para o consumo, na linguagem dos quadrinhos: uma análise crítica da revista Turma da Mônica Jovem. Anais... Comunicon – Congresso Internacional Comunicação e Consumo (pp. 1-15). ESPM, São Paulo, outubro.
Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. 2a ed. Barcelona: Centro Libros PAPF.
Scolari, C. A. (2015). Narrativas transmídia: consumidores implícitos, mundos narrativos e branding na produção da mídia contemporânea. Parágrafo, 1(3), 7-19.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Estudos em Comunicação/Communication Studies is an Open Access journal. All its content is freely available without charge to the user or his institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles in this journal without asking prior permission from the publisher or the author. Estudos em Comunicação, by Labcom, is licensed under a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 3.0 Unported License. By submitting your work to Estudos em Comunicação/Communication studies you confirm you are the author and own the copyright, that the content is original and previously unpublished, and that you agree to the licensing terms.