Tailored Truths. Interests and Facts in Controversy During the Pandemic

Authors

Abstract

This article aims to articulate, from a critical point of view, the relationship between truth, fact and interest in current socio-technical dynamics. Assuming that the current social and informational acceleration is strongly motivated by strategies to capture the attention, we understand digital networks as one of the main means for expansion and propagation of information, ideas and news, but that do not escape particular objectives. In the case of the pandemic, the current socio-technical contingency revealed, per se, a dynamic of conquest and capture of space-time, putting facts and interests that proved to be controversial face to face. Using an exploratory and reflective methodology, we focused our analysis on four major controversies that emerged in the first year of the COVID-19 pandemic. These controversies generate news, denials, shares and thousands of online comments, have often throw up confusion in the already complex pandemic scenario, accelerating processes of counter-information, disinformation and fake news. We also discuss how the current informational dynamics in the digital mobilize or create discursive arguments that end up in extreme positions, in disputes between private interests and the scientific facts.

Author Biographies

Pedro Costa, Universidade Lusófona

Pedro Rodrigues Costa

Licenciado em Sociologia (2007), mestre em Sociologia das Organizações e do Trabalho (2009) e doutor em Ciências da Comunicação (2013) pela Universidade do Minho. É professor na Universidade Lusófona, investigador no CICANT, diretor do mestrado em Comunicação, Redes e Tecnologias e assessor de direção do Departamento de Comunicação e Artes, da FCAATI – Faculdade de Comunicação, Arquitetura, Artes e Tecnologias de Informação da Universidade Lusófona. É também vice-coordenador do grupo de trabalho sobre comunicação intercultural da SOPCOM e membro da Wikimédia Portugal para a investigação. Foi Co-PI do projeto FCT “Engage for SDG”.

https://orcid.org/0000-0002-1223-6462

Ciência ID: 4916-1D7B-5C3E

Daniel Noversa, Universidade do Minho

Daniel Noversa

Licenciado (2014) e mestre (2017) em Sociologia pela Universidade do Minho. Atualmente, é doutorando em Estudos Culturais e bolseiro da FCT no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). Desenvolve investigação na Sociologia da Cultura, nomeadamente nas questões relacionadas com as identidades, a memória social, a cultura visual e mediática, as migrações e a comunicação intercultural. É membro da SOPCOM e integra os grupos de trabalho “Comunicação Intercultural” e “Cultura Visual”, é também membro do RN7-Sociology of Culture da Associação Europeia de Sociologia.

https://orcid.org/0000-0003-2960-0440

https://www.cienciavitae.pt/portal/C015-BC1E-7134

Alice Balbé, Universidade do Minho

Alice Dutra Balbé

Alice Balbé é doutorada em Ciências da Comunicação pela Universidade do Minho (UM). É mestre em Ciências da Comunicação, com especialização em Informação e Jornalismo, pela mesma universidade (UM) e bacharel em Jornalismo, pela Universidade Franciscana (UFN). É investigadora no Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS). Tem participado de projetos internacionais e desenvolvido investigação sobre representações, relações interculturais, colonialismo, género, questões ambientais, alterações climáticas, redes sociais, jornalismo e consumo de notícias.

https://orcid.org/0000-0002-9584-1966  

Published

2024-12-31