Car Wash Operation

HOW THE MARKETING CAMPAIGN CONTROLLED PUBLIC OPINION

Authors

Abstract

This article analyzes how the communication and diffusion strategies mobilized by the agents of the Car Wash operation, through the extensive propaganda produced, became a fundamental instrument to generate popularity for the operation, guaranteeing legitimacy and credibility. We assume that this strategy is part of the construction process of corruption as a public problem in which justice agents present themselves, not only as responsible for inquiries and investigations, but, above all, as protagonists in the process of defining and imposing new moral rules. The analysis showed that the collective reaction to the legal scandals evidenced by Lava Jato is inseparable from the construction of alliances between justice agents and strategic social actors, essential for the formation of a public arena on corruption.

   

Author Biography

Fernanda Petrarca, Universidade Federal de Sergipe

Possui Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Pelotas (2000), mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2003), doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e pós doutorado em Sociologia pela mesma universidade. Desde 2009 é professora do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de Sergipe, integrando o Programa de Pós Graduação em Sociologia. Tem experiência na área de Sociologia Política, com o desenvolvimento de pesquisas nos seguintes temas: atuação profissional, engajamento político profissional, formação de grupos profissionais, elites profissionais, usos da formação universitária, jornalismo e mídia.

Published

2024-12-31