CEO communicators: bibliometric analysis on the role of chief executive officers in institutional communication of organizations in the last 30 years (1993-2022)
Resumo
This bibliometric analysis examines the scientific production on the role of the chief executive officers (CEO) as institutional communicators in organizations. This is the first quantitative bibliometric study on the topic about the CEOs as key communicators. A total of 156 scientific articles published in Scopus and Web of Science during the last 30 years (1993-2022) were analyzed. Articles, authors, journals and contents were the four aspects studied about the role of CEO communicators. Results show that there is a significant number of scholars interested in the subject, but most of the articles are published in specialized communication and business journals. CEOs are studied with large samples, and executives from the USA are the most researched. Twitter is the most analyzed social network, and, in non-digital communication, studies focus on the oral and written rhetoric of CEOs. The most researched communication content topics are those of external communication and crisis. The findings show a relevant increase of publications about this topic due to factors such as the public exposure of CEOs, the emergence of the Internet and the dialogic potential of social networks. Thus, three major waves of CEO digital communicators are identified: e-CEOs, CEO Bloggers and Social CEOs.
Downloads
Publicado
Edição
Secção
Licença
Este trabalho encontra-se publicado com aLicença Internacional Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 3.0.
Estudos em Comunicação / Estudos de Comunicação é um jornal de Acesso Livre. Todos os seus conteúdos estão disponíveis gratuitamente, sem custo para o utilizador ou para a sua instituição. O utilizador pode ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, pesquisar ou vincular aos textos completos dos artigos nesta revista sem autorização prévia do editor ou do autor. Estudos de Comunicação, por LabCom.IFP, está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Não Comercial-NoDerivs 3.0 Unported. Ao enviar seu trabalho para estudos de comunicação / estudos de comunicação, você confirma ser o autor e que possui os direitos autorais, que o conteúdo é original e anteriormente inédito e que concorda com os termos de licenciamento.