Ensino de documentário em aulas de campo
Keywords:
Aruanda, field class, Eduardo Coutinho, Elizabeth Teixeira, teaching the documentary, Linduarte NoronhaAbstract
This article discusses two field classes experiences, as an effective methodology for teaching documentary filmmaking; one in the context of the BA and the other in the MA. Through the approximation of cinema and the memory of different characters and physiographies, we verify the importance of this praxis to learn documentary filmmaking in the socio-cultural contexts from which the films emerge.
References
Agamben, G. (2009). O que é o Contemporâneo? e outros ensaios. Chapecó: Argos.
Albuquerque Júnior, D. (2011). A invenção do Nordeste e outras artes. São Paulo: Cortez.
Amorim, L. & Falcone, F. (2013). Cinema e memória: o super-8 na Paraíba nos anos 1970 e 1980. João Pessoa: Editora da UFPB.
Araujo, J. & Marie, M. (2016). Varan: um mundo visível. Belo Horizonte: Balafon.
Archer, M. (2008). Arte Contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes.
Ayala, M.&Duarte, E. (1997). Múltiplo Mário: Ensaios. João Pessoa: Editora universitária UFPB.
Benjamin,W. (1994). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense.
Bernardet, J. (2003). Cineasta e imagens do povo. São Paulo: Companhia das Letras.
Braga, J.; Miège, B. & Rodrigues, A. (1985). Textos de cultura e comunicação. Salvador: Departamento e Programa de Pós-Graduação da UFBA.
Brandão, C. (1981). Pesquisa participante. São Paulo: Editora Brasiliense.
Coutinho, E. (1984). Sinopse de Cabra marcado para morrer. Brasil: Cinemateca brasileira. Disponível em: http://bases.cinemateca.gov.br/cgi-bin
/wxis.exe/iah/?sisScript=iah/iah.xis&base=FILMOGRAFIA&lang=p&
nextAction=lnk&exprSearch=ID=025150&format=detailed.pft. Acesso 02 jan. 2020.
Duran, M. (2000). A fotografia em campo. Revista Palmares, (5): 200-210. Brasília.
Gomes, J. (2014). Terra distante. João Pessoa: Editora da UFPB.
Halbwachs, M. (1990). A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice/Editora Revista dos Tribunais Ltda.
Nichols, B. (2011). Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus.
Pereira, R. (2019). Cultura disciplinar e epistemes: representações na escrita acadêmica. João Pessoa: Ideia.
Salles, C. (2008). Crítica Genética: Fundamento dos estudos genéticos sobre o processo de criação artística. São Paulo: Educ, Editora da PUC de São Paulo.
Projeto pedagógico do curso de cinema e audiovisual da UFPB. (2011). João Pessoa: UFPB.
Zamboni, S. (2006). A pesquisa em arte: um paralelo entre arte e ciência. Campinas: Autores Associados.
Aruanda (1960), de Linduarte Noronha. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=9uATt–ua0Y, acesso em 02 jan. 2020.
A Feira (1966), de Machado Bittencourt. Fonte: acervo videográfico do NUDOC-UFPB.
Cabra marcado para morrer (1964-1984), de Eduardo Coutinho. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=HGSRLIs8BGw, acesso em 02 jan. 2020.
Chico Antonio, o herói com caráter (1982), de Eduardo Escorel. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=-Evo1q9OY8U, acesso em 02 jan. 2020.
Cinema Inacabado (1981), de Alex Santos e Machado Bittencourt. Fonte: acervo videográfico do NUDOC-UFPB.
Contraponto sem música (1966), de Paulo Melo. Fonte: acervo videográfico do NUDOC-UFPB.
Festa do Rosário em Pombal (1976), de Jurandy Moura. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=WNhjXCXOoCg, acesso em 02 jan. 2020.
Menino de Engenho (1965), deWalter Lima Jr. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=QY1q97gW_lM, acesso em 02 jan. 2020.
O Cajueiro Nordestino (1962), de Linduarte Noronha. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=LOe6w4NfD0A, acesso em 02 jan. 2020.
O país de São Saruê (1979), de Vladimir Carvalho. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=yBYHhBhr15U, acesso em 02 jan. 2020.
Os Romeiros da Guia (1962), de Vladimir Carvalho e João Ramiro Melo. Disponível em: www.youtube.com/watch?v=wQrmVKPlZAA, acesso em 02 jan. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.