Traços ensaísticos na construção da narrativa fílmica
Keywords:
essay film, Brazilian cinema, essayist cinema, hybridity.Abstract
This article discusses the essay film and the essayist cinema as methods
of elaboration of the film narrative, present more directly in the documentary Sertão de acrílico azul piscina (2004), of Karim Aïnouz and Marcelo Gomes, and of subjective form in the long Viajo porque preciso, volto porque te amo (2009), by the same directors. He also asks how this construction tends to a narrative intersection, at the junction of several layers and territories of the cinema.
References
Referências bibliográficas
BERNARDET, J.C. (2004). A migração das imagens. In: TEIXEIRA, F. E. (org.). Documentário no Brasil - Tradição e Transformação. São Paulo: Summus Editorial.
______________. (2010). Entrevista Marcelo Gomes e Karim Ainouz. Disponível em: <http://jcbernardet.blog.uol.com.br/arch2010-05-02_2010-05-08.html>. Acesso em 03 de abril de 2016.
BLÜMLINGER, C. (2013). Cinéma de seconde main: esthétique du remploi dans l’art du film et des nouveaux médias. Paris: Klincksieck.
CORRIGAN, T. (2015). O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Maker. Campinas: Papirus.
LÓPEZ, A. W. (2015). “Um conceito fugidio. Notas sobre o filme-ensaio”. In: TEIXEIRA, F. E (org.). O Ensaio no Cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec.
MACHADO, A. (2003). “O filme-ensaio”. In: Revista Concinnitas. Ano 4, v. 5.
NICHOLS, B. (2005). Introdução ao documentário. Campinas: Papirus.
PAPAZIAN, E.; EADES, C. (2016). The essay film: dialogue, politica, utopia. Londres: Wallflower Press.
RASCAROLI, L. (2009). The personal camera: subjective cinema and the essay film. Londres: Wallflower Press.
STAM, R. (2015). “Do filme-ensaio ao mockumentary”. In: TEIXEIRA, F. E. (org.). O Ensaio no Cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec.
XAVIER, I. (2015). “A teatralidade como vetor do ensaio fílmico no documentário brasileiro contemporâneo”. In: TEIXEIRA, F. E. (org.). O Ensaio no Cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec.
Filmografia
Sertão de acrílico azul piscina (2004), de Karim Aïnouz e Marcelo Gomes.
Viajo porque preciso, volto porque te amo (2009), de Karim Aïnouz e Marcelo Gomes.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.