O cinema etnográfico de António Campos: entre uma abordagem observacional, expositiva e participativa
Keywords:
documentary, narrative, style, António Campos, mise-en-scène.Abstract
This article deals with the construction of the documentary narrative undertaken by the Portuguese filmmaker António Campos when he points his camera toward the historical world. To do so, I will use the concept of "voice" formulated by Bill Nichols (2005) to refer to the ways of approaching the real that directors use in the elaboration of their discourses about reality. In Campos' documentaries, I identify the use of expository, observational, and participatory modes.References
AREAL, L. (2011). O cinema-directo no período revolucionário português In Tradição e reflexões: contributos para a teoria e estética do documentário. Covilhã, PT. LabCom Books.
DA-RIN, S. (2004).Espelho Partido: tradição e transformação do documentário. Rio de Janeiro: Azougue Editorial, 2004.
FREIRE, M. (2011). “Prolegômenos para um entendimento da descrição etnocinematográfica” In Tradição e reflexões: contributos para a teoria e estética do documentário. Covilhã, PT. LabCom Books.
NICHOLS, B. (2005). Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus.
PENAFRIA, M. (2009). O Paradigma do Documentário: António Campos, Cineasta. Covilhã. Livros LabCom.
RAMOS, F. R. (2008). Mas afinal...o que é mesmo documentário? São Paulo: editora Senac São Paulo.
Filmografia documental
Leiria, 1960 (1960), de António Campos.
A Almadraba Atuneira (1961), de António Campos.
Vilarinho das Furnas (1971), de António Campos.
Falámos de Rio de Onor (1973), de António Campos.
A Festa (1975), de António Campos.
Gente da Praia da Vieira (1975), de António Campos.
Paredes Pintadas da Revolução Portuguesa (1976), de António Campos.
Ex-Votos Portugueses (1977), de António Campos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.