As Três Funções da Música do Monólito em 2001
Keywords:
trilha sonora, música moderna, audiovisual, cinema, Ligeti.Abstract
A cena em que um grupo de primatas vivendo na África pré-histórica se depara com um estranho monólito ocorre durante a sequência A Aurora do Homem, a primeira do filme 2001: Uma Odisseia no Espaço (2001: A Space Odyssey, Stanley Kubrick, 1968). Este trabalho apresenta as três funções realizadas pela composição Kyrie, que consiste em uma das partes do Réquiem (1963-65) escrito pelo compositor húngaro György Ligeti (1923-2006), escolhida por Kubrick primeiramente para ser parte da trilha musical temporária do filme, mas que acabou se consolidando como a música que representa o monólito nas três cenas em que este aparece. Este artigo discorre sobre a produção da cena, a composição do Kyrie e o modo como se deu a construção da trilha musical temporária realizando uma análise sobre os diferentes sentidos representados pela música na cena do monólito.
References
Benson, Michael (2018). 2001: Uma Odisseia no Espaço. Stanley Kubrick, Arthur C. Clarke, e a Criação de uma Obra Prima. São Paulo: Todavia.
Clarke, Arthur C. (1973). Profiles of the Future: An Inquiry into the Limits of the Possible. Edição revisada. New York (USA): Harper & Row.
______________(1998). Sentinel. Holmes (NY): Spoken Arts.
Cope, David (1997). Techniques of the Contemporary Composer. New York: Schirmer Books.
Deleon, Cara Marisa (2010). A Familiar Sound in a New Place: The Use of the Musical Score Whithin the Science Fiction Film. In: BARTKOWIAK, Mathew J. (editor). Sounds of Future: Essays on Music in Science Fiction Film. Jefferson (NC): McFarland.
Dennett, Daniel (1996). Linguagem e Inteligência. Em: KHALFA, Jean (organizador). A Natureza da Inteligência. São Paulo: UNESP.
Grout, D. J., Palisca, C. V. (2001). História da Música Ocidental. Lisboa: Gradiva.
Hayward, Philip (2004). Off the Planet: Music, Sound and Science Fiction Cinema. New Barnet (UK): John Libbey Publishing Ltd.
Machado, José Cahue de Camargo (2017). Odisseia Musical: Análise das Trilhas Musicais de “2001: Uma Odisseia no Espaço”. Revista Travessias, v11, n-02.
Menegette, Lucas Correia (2016). A Afinação do Mundo Virtual: Identidade Sonora em Jogos Digitais. Tese de doutorado, Pontífica Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Rodrigues, André Nascimento (2008). A Micropolifonia como Linguagem Básica e Estrutural nos Processos Composicionais. Dissertação de mestrado, Universidade de Avreiro, Avreiro, Portugal.
Serra, J. (2007) Paulo. Manual de Teoria da Comunicação. Covilhã: Livros Labcom.
Schmidit, Lisa M. (2010). A Popular Avant-garde: The Paradoxical Tradition of Eletronic and Atonal Sounds i Sci-fi Music Scorig. In: Bartkowiak, Mathew J. (editor). Sounds of Future: Essays on Music in Science Fictio Film. Jefferson (NC): McFarland.
Oliveira, Ísis Biazioli de (2014). Processos Composicionais no Kyrie do Réquiem de Gyorgy Ligeti. Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Oliveira, Juliano de (2017). A Significação da Música no Cinema. Tese de doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).