Desire, (in)transitive verb: The conjugation of desire in the features Phantom and Stranger by the Lake

Authors

Keywords:

Desire, Phantom, Stranger by the Lake, João Pedro Rodrigues, Alain Guiraudie, queer cinema

Abstract

This paper investigates how filmmakers João Pedro Rodrigues and Alain Guiraudie articulate the dimension of desire in their features Phantom and Stranger by the Lake, respectively. In order to do so, the analysis puts the philosophical concepts gathered by Ollivier Pourriol in the book Vertiges du Désir: Comprendre le Désir par le Cinéma in dialog with other authors that allow the application of his theories in queer cinema. By doing so, it shows how the two directors place the act of desire at the center of their narratives, and by frustrating such desire, engage in a reflection on the viewer’s platonic relationship with narrative cinema.

Author Biography

Daniel Oliveira Silva, Universidade da Beira Interior

Daniel Oliveira é mestrando em cinema pela Universidade da Beira Interior. Atuando como crítico desde 2004, é filiado à Associação Brasileira (Abraccine) e à Federação Internacional de Críticos de Cinema (Fipresci). No Brasil, foi freelancer para veículos como Folha de S. Paulo e, entre 2012 e 2018, foi repórter e crítico do jornal O Tempo. É formado em Comunicação Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com especialização em História da Cultura e da Arte pela mesma instituição, e pós em Roteiro para Cinema e TV, pelo Humber Institute, de Toronto. No Canadá, trabalhou como leitor e analista de roteiros. Criou o site Pílula Pop e foi seu editor de 2004 a 2011.

References

Char, R. (2000). Furor e Mistério. Lisboa: Relógio D’Água

Foucault, M. (2009). Ditos e Escritos vol. III. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. São Paulo: Forense Universitária (4ª ed.)

Mulvey, L. (1975). “Prazer Visual e Cinema Narrativo”. In: Xavier, I. (org.) (2018). A Experiência do Cinema. São Paulo: Paz e Terra (pp. 376-394)

Pourriol, O. (2012). Filosofando no Cinema: 25 Filmes para Entender o Desejo [versão Kindle]. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor. Disponível em: http://www.amazon.com/

Sarmet, E. & Baltar, M. (2016). “Pedagogias do desejo no cinema queer contemporâneo”. Texturas, 18 (38). (p. 50-66)

Silva, A. M. da (2014). “The Portuguese Queer Screen: Gender Possibilities in João Pedro Rodrigues’s Cinematic Production”. In: Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities (ISSN 0975-2935), Vol. VI, No. 1, 2014. Disponível em: http://rupkatha.com/V6/n1/07_Joao_Pedro_Rodrigues.pdf. Acesso em 06.05.2020

Sedeño, A. (2016). “Imaginarios del Cuerpo y la Memoria del Cine Contemporáneo: Reflexiones sobre el Cine de Miguel Gomes y João Pedro Rodrigues”. In: Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, nº XX, pp. 267-280. Disponível em: http://www.revistafotocinema.com/. Acesso em 06.05.2020

Vieira Jr. E. (2018). “Sensorialidades Queer no Cinema Contemporâneo: Precariedade e Intimidade como Formas de Resistência”. In: Contemporanea | Comunicação e Cultura - v.16 – n.01 – jan-abr 2018 – p. 168-182 | ISSN: 18099386. Disponível em: http://www.contemporanea.poscom.ufba.br. Acesso em 06.05.2020

Walton, S. (2013). “Cruising the Unknown: Film as Rhythm and Embodied Apprehension in L’Inconnu du lac/Stranger by the Lake”. In: New Review of Film and Television Studies, 16:3, 238-263, DOI: 10.1080/17400309.2018.1479183. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17400309.2018.1479183. Acesso em 06.05.2020

Winterton, C. (2018). “Blurred Lines: The Case of Stranger by the Lake”. In: Coleman, L. & Siegel, C. (2018). Intercourse in Television and Film. Washington: Lexington Books

Webgrafia

Dias, V. S. & Pereira, C. & Jácome, J. (2011). João Pedro Rodrigues: o fundamental é o festival onde o filme é apresentado. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.21/314. Acesso em 06.05.2020

Published

2021-07-23