Sapatos: artifício e adaptação à luz do conceito de imunidade de Peter Sloterdijk
Keywords:
indumentária. Peter Sloterdijk. sapatosAbstract
A proposta deste artigo é abordar a história dos sapatos a partir de uma perspectiva comunicacional baseada no conceito de imunização, presente na trilogia Esferas, de Peter Sloterdijk. Nela são abordados os processos comunicativos contemporâneos e suas transformações a partir da domesticação do exterior, incorporando-o a uma interioridade ontológica. Esse movimento está diretamente relacionado à produção da cultura e ao próprio processo de hominização, uma vez que as esferas são formas de imunização e proteção contra os risco que exterior nos coloca. O objetivo da abordagem aqui apresentada é posicionar a criação dos calçados na história da indumentária e no próprio processo de evolução do ser humano, de suas técnicas para proteção corporal e potencialização de sua atividades, afirmando-os como artíficios para a adaptação e intervenção no meio.
Abstract: The purpose of this article is to approach the history of the shoes from a communicational perspective based on the concept of immunization, present in the Spheres trilogy, by Peter Sloterdijk. It addresses contemporary communicative processes and their transformations from the domestication of the exterior, incorporating it into an ontological interiority. This movement is directly related to the production of culture and to the hominization process itself, since the spheres are forms of immunization and protection against the risks that it poses to us from the outside. The objective of the approach presented here is to position the creation of footwear in the history of clothing and in the human being's own evolution process, of its techniques for bodily protection and enhancement of its activities, affirming them as devices for adaptation and intervention in the environment .
References
BALDINI, M. (2006). A Invenção da Moda – as teorias, os estilistas, a história. Lisboa: Edições 70 Ltda.
BONADIO, M. C. e MATTOS, M. F. S. G. (2011). História e Cultura de Moda. São Paulo: Estação das Cores e Letras Editora.
BOUCHER, F. (2010). História do Vestuário no Ocidente. São Paulo: Cosac Naify.
BRAGA, J. (2005). História da Moda - uma narrativa. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi.
__________. Reflexões sobre Moda. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi.
CALANCA, D. (2011). História Social da Moda. São Paulo: Editora Senac.
GODART, F. (2010). Sociologia da Moda. São Paulo: Editora Senac.
PESSANHA, J. G. (2017). Peter Sloterdijk: Virada Imunológica e Analítica do Lugar. Tese, USP, São Paulo, São Paulo, Brasil.
PETRONIO, R. (2013). Uma Antropologia para além do Homem. Religião e hominização na obra Esferas de Peter Sloterdijk. Dissertação de Mestrado, PUC-SP, São Paulo, São Paulo, Brasil.
POLLINI, D. (2009). Breve História da Moda. São Paulo: Editora Claridade.
RACINET, A. (2016). The Costume History (Le Costume Historique, 1888). Cologne: Tachen.
SANTAELLA, L. (2003). Culturas e Artes do Pos Humano. São Paulo: Paulus Editora.
_________¬_____.(2004). Corpo e Comunicação. São Paulo: Paulus Editora, 2004.
SLOTERDIJK, P. (1999). No Mesmo Barco. Ensaio sobre a Hiperpolitica. São Paulo: Estação Liberdade.
_________. (2000). Regras sobre o Parque Humano. Uma resposta a carta de Heidegger sobre o Humanismo. São Paulo: Estação Liberdade.
_________. (2002). O Desprezo das Massas. Ensaio sobre lutas culturais na sociedade moderna. São Paulo: Estação Liberdade.
STEEL, V. (2010). The Berg Companion to Fashion. New York: Berg.
STEVENSON, N.J. (2012). Cronologia da Moda. Rio de Janeiro: Editora Zahar.
SVENDSEN, L. (2010). Moda uma Filosofia. Rio de Janeiro: Editora Zahar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).