Home precariousness frameworks: a comparative analysis between Farm Security Administration and Bolsa-Família images
Keywords:
framing, photography, Bolsa-Família, FSAAbstract
The photojournalistic images of impoverished people generally start from a biopolitical framework that values precarious aspects, as if seeking to register evidence of a kind of socioeconomic vulnerability. The purpose of this text is to scrutinize this framework, to get it out of neutrality, demonstrating the political aspects that permeate its constructions. To do so, we accomplish a comparative analysis, relating images produced around two social programs: the brazilian Bolsa-Família and the american Farm Security Administration. In these associations, we do not merely present plastic articulations or visual generalizations. We search to build a dynamic dialogue between distinct images (with gestural, content or composition similarities) that sheds light on the political nuances of each photographic project. Thus, we will demonstrate both the continuity of a moralizing framework over decades, as well as some specific characteristics of each perspective, identified from the comparative analysis.
References
Agee, J.; Evans, W. (2009). Elogiemos os homens ilustres. São Paulo: Compainha das Letras.
Bourdieu, P.; Bourdieu, M-C. (2006). O camponês e a fotografia. Revista de Sociologia e Política, v.26, p. 31-39.
Butler, J. (2018). Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? 5ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
Bril, S. (1985). A foto de primeira página do jornal, Irisfoto, n.387, p. 40-47. Disponível em: < issuu.com/ims_instituto_moreira_salles/docs/stefaniabril_revistairis_1982-1991 >. Acesso em: 27 nov. 2019.
Bril, S. (1986). À procura da palavra, à procura da imagem. Irisfoto, n. 398, p. 44-49. Disponível em: < issuu.com/ims_instituto_moreira_salles/docs/stefaniabril_revistairis_1982-1991 >. Acesso em: 27 nov. 2019.
Bril, S. (1984). Notas: Walker Evans. Irisfoto, n. 369, p. 16. Disponível em: < issuu.com/ims_instituto_moreira_salles/docs/stefaniabril_revistairis_1982-1991 >. Acesso em: 27 nov. 2019.
Bril, S. (1984). Notas: Robert Frank. Irisfoto n. 377, p. 14. Disponível em: < issuu.com/ims_instituto_moreira_salles/docs/stefaniabril_revistairis_1982-1991 >. Acesso em: 27 nov. 2019.
Fassin, D. (2010). Évaluer les vies : essai d’anthropologie biopolitique. Cahiers internationaux de Sociologie, v.128-128, p.105-115.
Kossoy, B. (2007). Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê.
Levinas, E.; Ribeiro, J. P. (2000). Totalidade e infinito. Lisboa: Ed. 70.
Machado, A. (1984). A ilusão especular: introdução a fotografia. São Paulo: Brasiliense; [Rio de Janeiro]: Instituto Nacional da Fotografia.
Marques, A. (2018). O enquadramento biopolítico de pessoas empobrecidas: entre o governo dos corpos e a biopotência de modos de vida na imagem fotográfica. Eco-Pós, v. 21, p. 460-485.
Marques, A.; Biondi, A. G. (2019). O doméstico tem um gênero: figurações de mulheres empobrecidas no discurso visual do fotojornalismo. Revista latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, v. 16, p. 87-99.
Marques, A.; Biondi, A. ; Jesus, E. (2019). Spatialités et temporalités de l’environnement domestique dans l'image photographique: entre la représentation et la figuration des femmes brésiliennes appauvries. ESSACHESS. Journal for Communication Studies, v. 12, p. 27-51.
Oksala, J. (2019). O sujeito neoliberal do feminismo. In: Rago, M.; Pelegrini, M.(orgs.). Neoliberalismo, Feminismos e Contracondutas: perspectivas foucaultianas. São Paulo: Intermeios, 2019, p.115-138.
Rodrigues, C. (2006). A costela de Adão: diferenças sexuais a partir de Lévinas, Estudos Feministas, Florianópolis, v.19, n.2, p. 371-387.
Sousa, J. P. (2000). Uma história crítica do fotojornalismo ocidental. Chapecó, SC: Grifos; Florianópolis: Letras Contemporâneas.
Souto, M. (2016). Infiltrados e invasores: Uma perspectiva comparada sobre as relações de classe no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Programa de Pós-Graduação em Comunicação de Social da Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.
Stryker, R.; Wood, N. (1973). In this proud land: America, 1935-1943, as seen in the FSA photographs. New York: New York Graphic Society.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).