Contemporary image: processual, noisy and hybrid

Authors

  • ludimilla carvalho ludimilla Universidade Federal de Pernambuco

Keywords:

image, hybridism, noise, aesthetic

Abstract

Contemporary photography has hybrid methods and is aesthetically noisy. Due to analog and digital medium exploration against “apparatus program” (Flusser, 2011), many artists contribute to confirm the processual vertent of image that pressures important paradigms of photography, as instantaneous, indexability, trusting error and noise as topics to the develop an aesthetics that values the glitch, the time duration, and traces of materiality from used technologies.

Author Biography

ludimilla carvalho ludimilla, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda e mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco. Bolsista CAPES realizando estágio de doutorado-sanduíche na Universidade do Porto (set/2019 a mar/2020). Produtora e roteirista independente, fotógrafa amadora, escritora. Pesquisadora com interesse em fotografia, cinema, tecnologia e estética.

References

Baio, C. (2016). Estéticas intersticiais entre a fotografia analógica e digital. In: Fatorelli, A., Carvalho, V., & Pimentel, L. (ORGS.). Fotografia contemporânea: desafios e tendências. Rio de Janeiro, Brasil: Mauad X, p.51-66.

Baio, C. (2015). Máquinas de imagem: arte, tecnologia e pós-virtualidade. São Paulo, Brasil: Annablume.

Bolter, J. D., & Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge, United States: MIT Press.

Couchot, E. (2003). A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre, Brasil:UFRGS.

Dubois, P. (2012). O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas, Brasil: Papirus.

Fatorelli, A. (2017) Notas sobre a fotografia analógica e digital. Discursos Fotográficos, 13 (22), 52-68. doi: 10.5433/1984-7939.2017v13n22p52

Fatorelli, A. (2013). Fotografia contemporânea: entre o cinema, o vídeo e as novas mídias. Rio de Janeiro, Brasil: Senac.

Felinto, Erick. (2013). Cultura Digital, Redes e suas Perturbações Sistêmicas. Intersemiose. ANO II (4), 54-65. Disponível em http://www.neliufpe.com.br/wp-content/uploads/2014/02/04.pdf

Flusser, V. (2011). Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo, Brasil: Annablume.

Flusser, V. (2017). O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo, Brasil: Ubu Editora.

Hainge, G. (2013). Noise matters: towards an ontology of noise. London, UK: Bloommsbury.

Junior, J. A. (2017). Polaroid: os 70 anos da fotografia instantânea. Disponível em https://www.revistacontinente.com.br/edicoes/202/polaroid--os-70-anos-da-fotografia-instantanea

Krapp, P. (2011). Noise channels: glitch and error in digital culture. Minneapolis, United States: University of Minnesota Press.

Lenot, M. (2017). Jouer contre les apparreils: De la photographie expérimentale. Paris, França: Editions Photosinthèses.

Maciel, K. (2009). Introdução. In: Transcinemas. Rio de Janeiro, Brasil: Contra Capa Livraria.

Manovich, L. (2001). The language of the new media. Cambridge, United States: MIT Press.

Manovich, L. (1995). The paradoxes of digital photography. Disponível em http://manovich.net/index.php/projects/paradoxes-of-digital-photography

Manovich, L. (2013). Software takes command. New York, United States: Bloomsbury.

Villen, G. (2017). ‘Glitch art’, da subversão ao consumo. (entrevista com Renato Petean Marino). Disponível em https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2017/07/24/glitch-art-da-subversao-ao-consumo.

Menkman, R. (2011). The Glitch Moment(um). Amsterdam, Holanda: Institute of Network Cultures.

Nunes, M. (2011). Error, Glitch, Noise and Jam in New Media Cultures. New York, United States: Continuum.

Ortiz, F. (2012). iPhone no front de guerra: coletivo de fotógrafos usa celular para registrar o Afeganistão. Disponível em https://operamundi.uol.com.br/politica-e-economia/21545/iphone-no-front-de-guerra-coletivo-de-fotografos-usa-celular-para-registrar-o-afeganistao.

Parikka, J. (2012). What is media archaeology? Cambridge, United States: Polity Press.

Ritchin, F. (2008). After photography. New York, United States: WW Norton & Company.

Rodrigues, M. N. J. A fotografia e a duração no trabalho de José Luís Neto. Disponível em http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-61582017000300014

Valle, I. C. B. R. (2012). Fotografando digitalmente, pensando analogicamente: a caixa preta da fotografia numérica (dissertação de mestrado). Pontífica Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Zielinski, S. (2006). Arqueologia da mídia: em busca do tempo remoto das técnicas do ver e do ouvir. São Paulo, Brasil: Annablume.

Published

2019-12-31

Issue

Section

Artigos