Forms of contemporaneity in the news design of the newspaper O Estado de S. Paulo
Keywords:
Design de no cias, Jornalismo, MaterialidadeAbstract
This work examines news design in contemporary newspaper and has as its main purpose the investiga on of sensitive and tangible aspects of its ways of presence, which are expanded and reconfigured under the influence of digitiza on of communications, connectivity and technological convergence. The proposed reflection is based on the materiality and relies on authors such as Hans Ulrich Gumbrecht, Marshall McLuhan and Vilém Flusser. From these theoretical foundations, the expressive manifestations of the contemporary Zeitgeist were sought in the design of the journal O Estado de S. Paulo. The appraisal of these forms emphasizes the coupling between aesthetic experience and communication.References
AMORIM, Patrícia. (2006). Dialogando com noções de modernidade e pós-modernidade: o design e o espírito do tempo. In: INTERCOM 2006 – XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2006, Brasília.
CAUDURO, Flávio Vinicius. (2014). Pós-modernidade e hibridações visuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 273-282, jul.-dez. 2007. Disponível em: h p://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/480. Acesso em: 10 fev. 2014.
FARIA, José. N. (2008). Design, tecnologia e cultura contemporânea: do jornal impresso ao jornal em e-paper. 150 p. Dissertação (Mestrado em Design). Universidade Anhembi Morumbi, São Paulo – SP. Disponível em: http://www.anhembi.br/ppgdesign/pdfs/joseneto.pdf. Acesso em: 12 jun. 2013.
FELINTO, Erick. (2001). Materialidades da Comunicação: por um Novo Lugar da Matéria na Teoria da Comunicação. Ciberlegenda (UFF), Niterói, n. 5.
FLUSSER, Vilém. (2010). A escrita. Há futuro para a escrita? São Paulo: Anna Blume.
______. (1983). Pós-história: vinte instantâneos e um modo de usar. São Paulo: Livraria Duas Cidades.
______. (1985). Filoso a da caixa preta. Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec.
______. (2007). O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac & Naify.
FREIRE, Eduardo Nunes. (2007). A influência do design jornalístico na evolução do discurso jornalístico. Um estudo de caso do jornal O Estado de S. Paulo. 187 p. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura Contemporâneas). Universidade Federal da Bahia, Salvador-BA: PPGCCC/ Facom/ UFBA. Disponível em: http://poscom.tempsite.ws/wp-content/uploads/2011/05/Eduardo-Nunes-Freire.pdf. Acesso em: 12 abr. 2013.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. (1998). Corpo e forma. Rio de Janeiro: Eduerj.
______. (1998). Modernização dos sen dos. São Paulo: Ed. 34.
______. (1993). O Campo não hermenêutico ou a Materialidade da Comunicação. Rio de Janeiro: UERJ, Cadernos do Mestrado, n. 5.
______. (2010). Produção de presença: o que o sen do não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/Ed. PUC-Rio.
LEVY, Pierre. (1999). Cibercultura. São Paulo: Ed. 34. LIPOVETSKY, Gilles. (2004). Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarola.
MCLUHAN, Marshall; FIORE, Quen n. (2011). O meio é a mensagem: um inventário de efeitos. Rio de Janeiro: Ímã Editorial.
______. (2006). Os meios de comunicação como extensões do homem. Trad. Décio Pignatari. 18. ed. São Paulo: Cultrix.
MILL, John Stuart. (1831). The Spirit of the Age. The Collected Works of John Stuart Mill, Volume XXII – Newspaper Writings December 1822 – July 1831. Disponível em: http://oll.libertyfund.org/op on=com_staticxt&staticfile=show.php%3Ftitle=256&chapter=50800&layout=html&Itemid=27#a_813828. Acesso em: 29 set. 2013.
MORAES FILHO, Ary Pimenta. (2010). Design de notícias: um estudo de casos múltiplos. 194 p. Tese (Doutorado em Design) Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio, Brasil. Disponível em: h p://www2. dbd.pucrio.br/pergamum/biblioteca/php/mostrateses.php?open=1&arqtese=0610642_10_Indice.html. Acesso em: 9 mar. 2013.
POYNOR, Richard. (2010). Abaixo as regras. Porto Alegre: Bookman.
RUBLESCKI, Anelise. (2009). Jornalismo pós-moderno: uma discussão dos valores míticos na sociedade hiper-espetacular. BOCC. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, v. 2009, p. 1-10. Disponível em: http://www.bocc. ubi.pt/pag/anelise-jornalismo-pos-moderno.pdf. Acesso em: 23 out. 2013.
SERRA, Paulo. (2006). O design na era da informação. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/serra-paulo-design-era-informacao.pdf. Acesso em: 28 jan. 2014.
TEIXEIRA COELHO, José. (1995). Moderno pós-moderno: modos & versões. São Paulo: Iluminuras.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).