Saudações aos cubanos: a mise-en-film das fotografias de Agnès Varda
Keywords:
Cuban Revolution, Cuba, Agnès Varda, film and photographyAbstract
This essay proposes a reading of the film Salut, les Cubains! (1963) by
cine-photographer Agnès Varda who was in Cuba in the year 1962 recording the daily life of the Cuban post-revolution, thus making a sensitive portrait in the aesthetic and political perspective. I try to think how still images, in Varda’s proposal of montage, allow us to understand the transterritoriality between photography and cinema.
References
Aguiar, C. (2013). Chris Marker e a América Latina: cinema militante e circulação de ideias políticas. Cinemàs de Amèrique Latine, (21). Disponível em: https://journals.openedition.org/cinelatino/77#ftn1. Acessado em 10/02/2019.
Baecque, A. & Delage, C. (dir.) (1998). De l’histoire au cinema. Bruxelles: Éditions Complexe.
Benjamin,W. (1994). Pequena história da fotografia (1931) e A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica (1935). In Obras Escolhidas: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasilense.
Cardoso Vale, G. (2016). A mise-em-film da fotografia no documentário brasileiro. Belo Horizonte: Filme de Quintal e Relicário Edições.
Dubois, P. (1994). O ato fotográfico (trad. M. Appenzeller). Campinas: Papirus.
Dubois, P. (2012). A imagem-memória ou a mise-in-film da fotografia no cinema autobiográfico moderno. Revista Laika, 1(1), julho. ECA-USP. Disponível em: www2.eca.usp.br/publicacoes/laika/wp-content/uploads/201
/06/A-IMAGEM-MEMORIA31.pdf. Acessado em 08/06/2019.
Lins, C. & Cursino, A. (2010). O tempo do olhar: arquivo em documentários de observação e autobiográficos. Conexão – Comunicação e Cultura, UCS, 9(17), jan/jun. Caixas do Sul.
Lissovsky, M. (2012). O Elo perdido da Fotografia. Revista Laika, 1(1), julho. ECA-USP. Disponível em: www2.eca.usp.br/publicacoes/laika/wp-conte
nt/uploads/2012/06/O-ELO-PERDIDO-DA-FOTOGRAFIA1.pdf. Acessado em 08/0/2019.
Montejo Navas, A. (2017). Fotografia e poesia (afinidades eletivas). São Paulo: Ubu Editora.
Negreiros, T. (2016). Ulisses (1982) e a fotografia no cinema de Agnès Varda.
Revista de la Asociacion Argentina de Estudios de Cine y Audiovisusal/Imagofagia, (14). Disponível em http://asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1213/1025. Acessado em 10/02/2019.
Sontag, S. (2004). Sobre fotografia (trad. R. Figueiredo). São Paulo: Companhia das Letras.
Filmografia
Agnès Varda par Agnès Varda (2019), de Agnès Varda.
Cabra Marcado para morrer (1984), de Eduardo Coutinho.
Cuba Sí (1961), de Chris Marker.
Les plages d’Agnès (2008), de Agnès Varda.
L’une chante l’autre pas (1977), de Agnès Varda.
Moscou (2009), de Eduardo Coutinho.
Salut, les Cubains! (1963), de Agnès Varda.
Sans Toi Ni Loi (1985), de Agnès Varda.
Si j’avais quatre dromadaires (1966), de Chris Marker.
Ydessa, les ours et e etc (2004), de Agnès Varda.
Ulysse (1982), de Agnès Varda.
Une minute pour une image (1983), de Agnès Varda.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.