Revisitar para revirar: três atos de recriação transgressora em Histórias que nosso cinema (não) contava, de Fernanda Pessoa

Authors

Keywords:

documentary cinema, contemporary Brazilian cinema, appropriation cinema, Pornochanchada, desecration

Abstract

This article seeks to analyze the film Histórias que nosso cinema (não)
contava (2017), by Fernanda Pessoa, based on a criticism divided into three acts. In the wake of the development of these acts, we will risk situating Histórias... as a vector of purging forces of repetitions of a transgressive order, provoking a “profanity cinema”, beyond the general term “appropriation cinema”.

Author Biography

Ciro Lubliner, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Universidade de São Paulo

Pós-doutorando. Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Departamento de Letras Modernas. 05508-010. São Paulo, Brasil. E-mail: ciro.lubliner@gmail.com.

References

Agamben, G. (2007). Profanações. São Paulo: Boitempo.

Avellar, J. (2005). A teoria da relatividade. In A. Novaes (org.), Anos 70: ainda sob a tempestade (pp. 337-373). Rio de Janeiro: Editora SENAC.

Baron, J. (2014). The Archive Effect – found footage and the audiovisual experience of history. Nova Iorque: Routledge.

Blanchot, M. (2007). A Conversa Infinita 2: a experiência limite. São Paulo: Escuta.

Brenez, N. & Chodorov, P. (2014). Cartografia do Found Footage. Revista Laika, 3(5): 1-11. São Paulo.

Cantieri, F. (2017). “Em teu seio, ó liberdade”. Cinética – Cinema e crítica. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/nova/em-teu-seio-o-liberdade/.

Châtelet, C. (2013). Le cinéma transcodé: petite typologie des pratiques d’appropriation. Lignes de Fuites. Disponível em: www.lignes-de-fuite.net/IMG/_article_PDF/article_195.pdf.

Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. Rio de Janeiro: Graal.

Deleuze, G. (1974). Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva.

Fernandes, M. (2013). Found footage em tempo de remix: cinema de apropriação e montagem como metacrítica cultural e sua ocorrência no Brasil. Dissertação de Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais, Universidade de São Paulo.

Filmografia

História(s) do cinema (1989-1999), de Jean-Luc Godard.

Histórias que nosso cinema (não) contava (2017), de Fernanda Pessoa.

Published

2021-03-29