Alianças audiovisuais em tempos sombrios: Eduardo Coutinho, o Centro de Criação de Imagem Popular (CECIP) e os movimentos civis

Authors

  • Claudia Mesquita Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social http://orcid.org/0000-0003-1983-0963
  • Vinícius Andrade de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas - Programa de Pós Graduação em Comunicação Social (Doutorado concluído)

Keywords:

documentary films, alliance, Eduardo Coutinho, social movements, CECIP

Abstract

Interested in the convergence between the work of filmmakers and the struggles waged by social movements in Brazil, we focus on the collaboration between Eduardo Coutinho, the Popular Image Creation Center (CECIP) and several civil organizations. We elaborate the meanings of “alliance” configured by these experiences, which sought to make visible struggles for rights and citizenship in the period of redemocratization.

References

Avellar, J. C. (2013). O lixo na boca. In M. Ohata (org.), Eduardo Coutinho (pp. 537-542). São Paulo: Cosac & Naify.

Berg, J. (2013). Quase tudo monta. In M. Ohata (Org.), Eduardo Coutinho (pp.348-356). São Paulo: Cosac & Naify.

Butler, J. (2015). Quadros de guerra – quando a vida é passível de luto?. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira.

Butler, J. (2018). Corpos em aliança e a política das ruas – notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira.

Butler, J. (2019). Vida precária – os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica.

Coutinho, E. (2013). Entrevista a Sexta-Feira (1998). In M. Ohata (org.), Eduardo Coutinho (pp.223-231). São Paulo: Cosac & Naify.

Goldenberg, S. (2013). Meu primeiro chefe. In M. Ohata (org.), Eduardo Coutinho (pp.339-348). São Paulo: Cosac & Naify.

Lins, C. (2004). O documentário de Eduardo Coutinho: televisão, cinema e vídeo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Mattos, C. (2019). Sete faces de Eduardo Coutinho. São Paulo: Boitempo: Itaú Cultural: Instituto Moreira Salles.

Oliveira, L. (2001). Transformações no Vídeo Popular. Sinopse Revista de Cinema, 3(7): 9-20. São Paulo.

Oliveira, V. (2019). Intervir na história: modos de participação das imagens documentais em lutas urbanas no Brasil. Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Ramia, M. (2013). Não quero saber como o mundo é, mas como está – entrevista com Eduardo Coutinho. In M. Ohata (org.), Eduardo Coutinho (pp.307-322). São Paulo: Cosac & Naify.

Salles, J. (2013). Morrer e nascer – duas passagens na vida de Eduardo Coutinho. In M. Ohata (org.), Eduardo Coutinho (pp.365-374). São Paulo: Cosac & Naify.

Filmografia

A lei e a vida (1992), de Eduardo Coutinho.

Banquete Coutinho (2019), de Josafá Veloso.

Boca de lixo (1993), de Eduardo Coutinho.

Cabra marcado para morrer (1964-84), de Eduardo Coutinho.

Mulheres no front (1996), de Eduardo Coutinho.

O fio da memória (1991), de Eduardo Coutinho.

O jogo da dívida: quem deve a quem? (1990), de Eduardo Coutinho.

Santa Marta, duas semanas no morro (1987), de Eduardo Coutinho.

Seis histórias (1995), de Eduardo Coutinho.

Volta Redonda, memorial da greve (1989), de Eduardo Coutinho.

Published

2020-09-23

Issue

Section

DOSSIER TEMÁTICO | Dossier temático | Thematic dossier | Dossier thématique