Arne Sucksdorff professor incômodo no Brasil

Authors

  • Esther Hamburger Universidade de São Paulo

Keywords:

documentary, education, Swedish cinema, Brazilian cinema

Abstract

This article discusses the film course by Swedish filmmaker Arne Sucksdorff
between November 1962 and March 1963 in Rio de Janeiro, which was an invitation from UNESCO and the Ministry of Foreign Affairs of Brazil. This experience involved the first Nagra equipment to capture direct sound to arrive in Brazil, and the strained relations between an award-winning foreign master, author of a cinema difficult to classify, and his young engaged students that contributed to the cinema to come.

Author Biography

Esther Hamburger, Universidade de São Paulo

Profa Titular História e Crítica, Cinema e Audiovisual

References

AA.VV. (1956). El documental plastico de Arne Sucksdorff. Gente de cine, 41(2).

Anderson, L. (2010). A History of Swedish Experimental Film Culture: From Early Animation to Video Art. Stockholm: National Library of Sweden.

Araújo, L. (2013). Joaquim Pedro de Andrade: Primeiros Tempos. São Paulo: Alameda.

Baecque, A. (2010). Cinefilia. São Paulo: Cosac Naify.

Barnouw, E. (1993 [1974]). Documentary, a history of the non fiction film. New York, Oxford: Oxford University Press.

Bazin, A. (1958). Cannes 1958, premiére. Cahier du cinéma, (34).

Borges, L. (2008). Mito do cinema em Mato Grosso: Arne Sucksdorff. Cuiabá: Entrelinhas.

Carrilho, A. (2003). O cinema brasileiro e a missão Sucksdorff. Revista de Cinema, 41(44).

Carrilho, A. (s.d.). O cinema brasileiro e a missão Sucksdorff.

Cowie, P. (s.d.). The short film and Arne Sucksdorf. Screen, Series Sweden 2A, 87.

De la Roche, C. (1953). Arne Sucksdorff’a adventure. Sight and Sound, (23): 83-86.

Druick, Z.; Williams, D. & British Film Institute (2014). The Grierson effect: tracing documentary’s international movement. Cultural histories of cinema, (xii). London: BFI.

Dumont, J. & Fléchet, A. (2014). “Pelo que é nosso!”: a diplomacia cultural brasileira no século XX, Brazilian Cultural Diplomacy in the Twentieth Century. Revista Brasileira de História, (34): 203-221.

Durovicová, N. & Newman, K. (2010). World cinemas, transnational perspectives. New York: Routledge.

Escorel, E. (2012). Arne Sucksdorff – o que poderia ter sido, em 9 partes. Revista Piauí. http://revistapiaui.estadao.com.br/blogs/questoes-cinematog

raficas//geral/missao-sucksdorff-o-que-poderia-ter-sido (acesso em 15/1/2013).

Fabris, M. (1994). Nelson Pereira dos Santos: um olhar neo-realista?. São Paulo: Edusp.

Guimarães, C. (2008). A introdução do som direto no cinema documentário brasileiro na década de 1960. Departamento de Cinema, Rádio e Televisão. São Paulo: Universidade de São Paulo.

Hamburger, E. (1955). Nature on film Sucksdorff’s the Great Adventure shows outdoors beauty and moods. The New York Times. Sunday May 29th:2.

Hardy, F. (1948). The Films of Arne Sucksdorff. Sight and Sound, (17): 60-64.

Knight, A. (1979 [1971, 1948]). Sweden’s Arne Sucksdorff. In L. Jacobs (ed.), The Documentary Tradition (pp. 233-235). New York, London: Norton.

Kracauer, S. (1960). Film Theory. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.

Leal, H. (2008). O Homem da Montanha, Orlando Senna.

Lopez, A. (1990). An "Other"History: the New Latin American Cinema. In R. Musser (ed.), Resisting Histories: Essays on Cinema and History (pp. 308-330). Philadelphia: Temple University Press.

Marques, B. (2014). A herança natural do mito original: Arne Scksdorff, natureza, e vida selvagem. Instituto de Arte de Comunicação Social. Niterói, RJ: Universidade Federal Fluminense.

Mestman, M. (2012). From Italian Neorealism to new Latin American Cinema. In R. Sklar (ed.), Global Neorealism: the transnational history of a film style (pp. 163-177). Jackson: University of Mississipi Press.

Neves, D. (1966). O Cinema Nôvo no Brasil. Petrópolis: Vozes.

Pederson, W. (1957). El Mundo de Arne Sucksdorff. Cinema Universitário, (6): 9-14.

Ramos, C. (2009). Caravana Farkas e a crise do modelo sociológico. Dissertação de Mestrado, Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo.

Ramos, F. (2008). Mas Afinal, o que é mesmo o documentário?. São Paulo: SENAC.

Ribeiro, L. (1962/63). Notas do Curso Sucksdorff. Cinemateca Brasileira. ARLB-ESC.

Rocha, G. (2004 [1963]). Revolução do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify.

Sklar, R. (2012). Global Neorealism: The transnational history of a film style. Jackson: University of Mississipi Press.

Stam, R. (2019). Transnational cinema, global media: towards a transdisciplinary commons. London: Routledge.

Sucksdorff, A. (1951). Gryning, Strövtag med filmkamera. Stockholm: Nordisk Rotogravyr.

Xavier, I. (2003). O olhar e a cena. São Paulo: Cosac & Naify.

Xavier, I. (2016 [1978]). Sétima arte, um culto moderno: o idealismo estético e o cinema. São Paulo: Edições Sesc.

Published

2020-03-17