O documentário no sistema socioeducativo: ensino como co-criação de saber
Keywords:
knowledge, documentary, socio-educational systemAbstract
Inspired by the relationship between cinema and education, this article
considers the knowledge of the experience of adolescents in the socio-educational system in Brazil concerning the teaching of documentary filmmaking. This knowledge was and is rehearsed by the intellectual sphere and is made possible by the co-creation between researchers and adolescents through the viewing of films like Da janela do meu quarto (2004), A clave dos pregões (2015) and Filme de rua (2017).
References
Bergala, A. (2008). A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISEFE/UFRJ. Disponível em www.inventarcomadiferenca.org/referencia/a-hi
potese-cinema-pequeno-tratado-de-transmissao-do-cinema-dentro-e-fora-da-escola/. Acesso em 05 out 2017.
Bondía, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, (19): 20-28.
Collins, P. (2016). Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, 31(1), Janeiro/abril. Brasília.
Foucault, M. (1996). A ordem do discurso. 5a ed, São Paulo: Edições Loyola.
Freire, P. (2014). Educação como prática da liberdade. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2013). Pedagogia do oprimido. 1a ed. Rio de Janeiro: Paz e terra.
Fresquet, A. M. (2013). Cinema e Educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica.
Mbembe, A. (2018). Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: N-1 edições.
Migliorin, C. (2015). Inevitavelmente Cinema: educação, política e mafuá. 1 ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue.
Nietzsche, F. (2005). Considerações extemporâneas. In Nietzsche – Vida e obra (pp. 269-300). São Paulo: Editora Nova Cultural Ltda.
Rancière, J. (1996). O desentendimento (trad. Â. Lopes). São Paulo: Editora 34.
Teixeira, I. & Ramos, A. (2010). Os professores e o cinema na companhia de Bergala. Revista Contemporânea de Educação, 5(10), jul/dez.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.