Rearticulação de sentidos em filmes de compilação: uma análise de Yellow Caesar (1941), de Alberto Cavalcanti

Authors

  • Mariana Duccini Junqueira Silva Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Danielle Divardin Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Keywords:

compilation documentar, archive, war, Alberto Cavalcanti, Yellow Caesar

Abstract

Compilation documentaries, built up by an assemblage of fragments of
sounds and images from previous works, were largely produced during the twoWorld Wars. These films aimed to get the people’s support to the countries involved in the wars (Leyda, 1964). Alberto Cavalcanti’s Yellow Caesar (1941) is a British documentary made up of war propaganda materials. We analyse how compilated images from official archives with staged shots and the use of soundtrack (voice over, dubbing, music and noise) reach certain effects of satire on Benito Mussolini’s fascist regime.

Author Biographies

Mariana Duccini Junqueira Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Multimeios da UNICAMP (PNPD-Capes). Doutora pela ECA-USP.

Danielle Divardin, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutoranda no Programa de Pòs-Graduação em Multimeios da UNICAMP. Mestre pelo CTS-UFSCar.

References

Agamben, G. (2011). O reino e a glória: uma genealogia teológica da economia e do governo. Homo sacer II, 2. São Paulo: Boitempo.

Adriano, C. (1997, fevereiro 2). Na proa da história do cinema. Folha de S. Paulo, Caderno Mais. Disponível em: www1.folha.uol.com.br/fsp/1997/2/02/mais!/13.html

Artnet, F. (s.d.). Disponível em: www.artnet.com/artists/feliks-topolski/

Benjamin, W. (2016). Sobre o conceito de história In O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Brunetta, G. (2003). Enciclopédia de Cinema. Instituto Nacionale L.U.C.E. Disponível em: www.treccani.it/enciclopedia/istituto-nazionale-l-u-c-e_(Enciclopedia-del-Cinema)/

Canuto, R. (2018). Alberto Cavalcanti: homem cinema. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Cairns, D. (2005). Cruzando a fronteira (os filmes ingleses de Alberto Cavalcanti). Contracampo Revista de Cinema, (71). Disponível em www.contracampo.com.br/71/cruzandoafronteira.htm

Documentary News Letter. (1941) New Documentary Films. London, (4), abril: 67. Disponível em: https://archive.org/details/documen02film/page/66

Duguid, M. (2003a). Yellow Caesar (1941) BFI Screenonline. Disponível em: www.screenonline.org.uk/film/id/1423861/index.html

Duguid, M. (2003b). Ealing at War. BFI Screenonline Disponível em: www.screenonline.org.uk/film/id/445448/index.html

Ealing Studios: Propaganda Shorts. BFI (s.d.). Disponível em: www.bfi.org.uk/archive-collections/introduction-bfi-collections/bfi-mediatheques/ealing-studios-propaganda-shorts

Eisenstein, S. (2002). O sentido do filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.

Jackson, K. (2010, julho 3). Our debt to Alberto Cavalcanti. The Guardian. Disponível em: www.theguardian.com/culture/2010/jul/03/alberto-caval

canti-film-director-ealing

Leyda, J. (1964). Films Beget films. London: Allen&Unwin LTD.

Nichols, B. (2014). Remaking History: Jay Leyda and the Compilation Film. Film History: An International Journal, Indiana University, 26: 146-156.

Pellizzari, L. & Valentinetti, C. (1995). Alberto Cavalcanti. Edizione du Festival Internazionale del Film di Locarno. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi.

Sarlo, B. (2007). Tempo passado: cultura e memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: UFMG.

Sjöberg, P. (2001). The word in pieces: a study of compilation film. Stockholm: Aura Förlag.

Wess, W. (1993). Recycled images: The art and the politics of found footage films. New York: Anthology Film Archives.

Wood, L. (2003). Cavalcanti, Alberto (1897-1982). BFI Screenonline. Disponível em: www.screenonline.org.uk/people/id/446878/index.html

Yellow Caesar (1941), de Alberto Cavalcanti. Disponível em: https://drive.google.com/drive/folders/1iW4xm-RkDPbXX8Txqst_BhcvJciK9u64

Published

2020-03-17