Ensaio fílmico, eterno devir: projeto de filme inacabado e de um cinema futuro
Keywords:
film essay, non-fiction film, film theory.Abstract
This paper presents a theoretical discussion about the constitution of a field of studies for the essay film. This research identifies a becoming-essay in both practice and theory of cinema since the 1940s. I also propose a mapping of recent and relevant studies which support the effective constitution of the film essay as an autonomous form or the "fourth domain of cinema" (Teixeira, 2015). Finally, I present a notion of film essay that dialogues with the contributions of authors such as Català (2005 and 2014) and Corrigan (2015).References
ADORNO, T. (2008). O Ensaio como Forma. São Paulo: Editora 34.
ARTHUR, P. (2003). Essay questions: from Alain Resnais to Michael Moore. Film Comment, 1(39), 58-62. Nova Iorque. Disponível em: http://artsites.ucsc.edu/faculty/gustafson/film%20223/ArthurEssayQuestions.pdf. Acesso em: 25 mai. 2018.
ASTRUC, A (2010). Nacimiento de una nueva vanguardia: la ‘Caméra-stylo’. In: RAMIÓ, J; THEVENET, H (org.). Textos y Manifiestos del Cine: Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones (pp. 220-224). Madrid: Ediciones Cátedra.
BLÜMINGER, C; WULFF, C (org.). (1992). Schreiben Bilder Sprechen: Texte zum essayistischen film. Vienna: Sonderzahl.
BURCH, N. (2008). Práxis do Cinema. São Paulo: Perspectiva.
CATALÀ, J. (2005). Film-ensayo y vanguardia. In: TORREIRO, C; CERDÁN, J (org.). Documental y vanguardia (pp. 109-158). Madrid: Ediciones Catédra
CATALÀ, J. (2012). A estética como ato político. Entrevista a Gabriela Almeida e Jamer Mello. Em Questão (UFRGS, Online), 2(18), 15-24. Porto Alegre. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/36413/24242. Acesso em: 18 mai. 2018.
CATALÀ, J. (2014). Estética del ensayo: la forma ensayo, de Montaigne a Godard. Valência: Universitat de València.
CORRIGAN, T. (2015). O filme ensaio: desde Montainge e depois de Marker. Campinas: Papirus.
FELDMAN, I. (2012). Jogos de cena: ensaios sobre o documentário brasileiro contemporâneo. São Paulo: Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo.
GERVAISEAU, H. (2015). Escrituras e figurações do ensaio. In: TEIXEIRA, F. E. (org.). O ensaio no cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea (pp. 92-118). São Paulo: HUCITEC.
HISSA, C; MELO, C. (2011). Sobre o ensaio. In: HISSA, C (org.). Conversações: de artes e de ciências (pp. 251-275). Belo Horizonte: Editora UFMG.
LIANDRAT-GUIGUES, S; GAGNEBIN, M (org.). (2004). L’essai et le cinéma. Seyssel: Éditions Champ Vallon.
LINS, C; MESQUITA, C. (2008a). Aspectos do documentário brasileiro contemporâneo (1999-2007). In: BAPTISTA, M; MASCARELLO, F. Cinema mundial contemporâneo (pp. 157-175). Campinas: Papirus.
LINS, C; MESQUITA, C. (2008b). Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar.
LOPATE, P. (1996). In Search of the Centaur: The Essay Film. In: WARREN, C. Beyond Document: Essays on Nonfiction Film. Middletown: Wesleyan University Press (pp. 243-269).
LUKÁCS, G. (1974). Soul and Form. Cambridge: MIT Press.
MONTAIGNE, M. (2016). Ensaios: edição integral. São Paulo: Editora 34.
MOURE, J. (2004). “Essai de définition de l’essai au cinéma”. In: LIANDRAT-GUIGUES, S; GAGNEBIN, M (org.). Le essai et le cinéma (pp.25-40). Seyssel: Éditions Champ Vallon.
NICHOLS, B. (2005). A voz do documentário. In: RAMOS, F. (org.). Teoria contemporânea do cinema, volume II: Documentário e narratividade ficcional (pp. 47-67). São Paulo: Senac.
RASCAROLLI, L. (2008). The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments. Framework: The Journal of Cinema and Media, 2(49), 24-47. Detroit. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/41552525. Acesso em: 12 mai. 2018.
RASCAROLLI, L. (2009). The Personal Camera: subjective cinema and the essay film. London: Wallflower Press.
REBELLO, P. (2012). O documentário sob o risco do ensaio: subjetividade, liberdade e montagem. Rio de Janeiro: Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
RENOV, M. (2005). Investigando o sujeito: uma introdução. In: LABAKI, Amir; MOURÃO, M. D. (org.). O Cinema do Real (pp. 234-257). São Paulo: Cosac Naify.
RICHTER, H. (2007). El ensayo fílmico. Una nueva forma de la película documental. In: WEINRICHTER, A (org.). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo (pp. 186-189). Pamplona: Gobierno de Navarra, colección Punto de Vista.
TEIXEIRA, F.E. (org.). (2015). O ensaio no cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: HUCITEC.
WEINRICHTER, A (org.). (2007). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Gob. de Navarra, colecc. Pamplona: Punto de Vista.
XAVIER, I. (2014). A teatralidade como vetor do ensaio fílmico no documentário brasileiro contemporâneo. Revista Aniki, 1(1), pp. 33-48. Lisboa. Disponível em: http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/52/html. Acesso em: 10 mai. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.