Voz over e colagens musicais em documentários ensaísticos de Chris Marker e Agnès Varda da época da Nouvelle Vague

Authors

  • Luiza Beatriz Alvim Universidade de Brasília.

Keywords:

essay film, music, voice over, Chris Marker, Agnès Varda.

Abstract

I analyze documentaries by Chris Marker and Agnès Varda from the Nouvelle Vague period in which there is a predominance of voice over and preexisting music, especially Letter from Siberia (Marker, 1958), and Elsa la Rose (Varda, 1965). In these films I investigate the relationship between those elements and relations with the images. In these films, the voice over is a sign of modernity and the preexisting music is part of a musical collage. Both sound elements relate often ironically to the images.

Author Biography

Luiza Beatriz Alvim, Universidade de Brasília.

Pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Música da UFRJ. Doutora em Comunicação e Cultura pela UFRJ.

References

Alter, N. (2006). Chris Marker. Chicago: University of Illinois Press.

______ . (2012). Composing in fragments: music in the essay films of Resnais and Godard. SubStance, 41 (2).

Alvim, L. (2017). A música clássica preexistente no cinema de diretores da Nouvelle Vague – anos 50 e 60. Rio de Janeiro: Tese de Doutorado em Música, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.

Barnier, M. (2008). Chris Marker: le son, une bande à part. In A. Habib & V. Paci (org.) Chris Marker et l´imprimerie du regard. Paris: L´Harmattan.

Bazin, A. (1998). Chris Marker – Lettre de Sibérie. In J. Narboni (org.). André Bazin: Le cinéma français de la Libération à na Nouvelle Vague. Paris : Cahiers du Cinéma.

Blümlinger, C. (2013). Cinéma de seconde main: esthétique du remploi dans l´art du film et des nouveaux médias. Paris: Klincksieck.

Brenez, N. (2002). Montage intertextuel et formes contemporaines du remploi dans le cinéma expérimental. Cinémas, 13(1-2), automne.

Breschand, J. (2004). La voix là. In C. Ermakoff & P. Morissey (coord.). Voix off: qui nous parle? (dossier). Vertigo, 26.

Chion, M. (2011). A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Texto & Grafia.

Didi-Huberman, G. (2003). Images malgré tout. Paris: Minuit.

Gorbman, C. (2012). Finding a voice: Varda´s early travelogues. SubStance, 41 (2).

Lins, C. (2009). O documentário entre a carta e o filme ensaio. In M.D. Mourão & R. Sampaio (org.). Catálogo Marker bricoleur multimídia. Rio de Janeiro: CCBB.

Mc Mahon, O. (2014). Listening to the French New Wave: the film music and composers of postwar French art cinema. Bern: Peter Lang.

______ . (2015). Reinventing the documentary: the early essay film soundtracks of Chris Marker. In H. Rogers (ed.). Music and sound in documentary film. New York: Routledge.

Nichols, B. (2005). Introdução ao documentário. Campinas: Papirus.

Rascaroli, L. (2017). The essay film: problems, definitions, textual commitments (2009). In N. Alter & T. Corrigan (ed.). Essays on the essay film. New York: Columbia University Press.

Takami, M. (2015). De la Sonate à Kreutzer (1956) au Trio en mi bémol (1987) : la musique comme modèle idéal dans l´oeuvre d´Éric Rohmer. Paris: Tese de Doutorado, Université Paris VIII.

Varda, A. (1994). Varda par Agnès. Paris: Cahiers du Cinéma.

Vasconcelos, A.L.O. (2017). Ouvir o cinema contemporâneo: particularidades sonoras no filme-ensaio. Tese de Doutorado, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.

Vossen, M. (2016). Chris Marker (le livre impossible). Paris: Le Tripode.

Weinrichter, A. (2007). Introducción. & Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo. In A. Weinricher (org.) La forma que piensa, tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Gobierno de Navarra.

Published

2018-09-28

Issue

Section

DOSSIER TEMÁTICO | Dossier temático | Thematic dossier | Dossier thématique