Severinas, clandestinas e as outras brasileiras: uma breve análise sobre um discurso documental feminino sobre o aborto
Keywords:
speech, feminism, abortion, voices, strategies, documentary.Abstract
This article proposes an analysis of women ’s documentary discourse from
Brazilian films dealing with abortion. I seek a problematization of some strategies and arguments considering that they are defining an ethical and political space in the sense that they highlight the voices that propose to give voice to a historical subject (the woman) to whom they represent – women documentary filmmakers – through very specific ways.
References
Beauvoir, S. de. (2009) O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Lauzen, M. (2017) Women in Independent Film, 2016–17. Center for the Study of Women in Television & Film. Disponível em: http://womenintvfilm.sdsu.edu/wp-content/uploads/2017/05/2016-17_Women_in_Independent_Film_Report.pdf
Lins, M. & Mesquita, C. (2008) Filmar o real. Sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Mulvey, L. (1989) Visual Pleasure and Narrative Cinema. In Mulvey L. Visual and Other Pleasures. Language, Discourse, Society. (pp. 14-26) Londres: Palgrave Macmillan.
Nichols, B. (2005) Introdução ao documentário. Campinas, SP: Papirus.
Penafria, M. (2005) O filme documentário em debate: John Grierson e o movimento documentarista britânico. Estética e Tecnologia da Imagem, v.1, 185-195. Lisboa. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/penafria-manuela-filme-documentario-debate.pdf.
Perrot, M. (2017) Minha história das mulheres. São Paulo: Contexto.
Ramos, F. P. (2005) A cicatriz da tomada: documentário, ética e imagem-intensa. In F. P. Ramos. (org.) Teoria Contemporânea do Cinema (pp. 159-225). São Paulo: Senac, v II.
Sobchack,V. (2005) Inscrevendo o espaço ético: dez proposições sobre morte, representação e documentário. In F. P. Ramos. (org.) Teoria Contemporânea do Cinema (pp. 145-157). São Paulo: Senac, v II.
Filmografia
Abortion Stories Before Roe v. Wade (2017), de The Scene.
Clandestinas (2014), de Fadhia Salomão.
Jogo de cena (2007), de Eduardo Coutinho.
O aborto do outro (2008), de Carla Gallo.
Uma história Severina (2005), de Débora Diniz e Eliane Brum.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.