Estilhaços de memórias sob o chumbo: desenhando família e história no filme Torre
Keywords:
documentary, animation, memory, dictatorship, familyAbstract
The article starts from the historical context to formulate a filmic analysis of the animated documentary Torre (2017). The narrative deals with the childhood of Isabel, Gregório, Virgílio and Vlademir, presenting the memories of a family persecuted by the dictatorship in Brazil, from the perspective of their children. The film is assembled as a collage of testimonies, offering an approach that allows hearing the fragments of memory, crossing subjectivities, contributing to the understanding of recent history in a broad sense.
References
Belotte, F. (2020). A materialidade da memória na animação não ficcional. Avanca Cinema. Disponível em: https://publication.avanca.org/index.php/avancacinema/article/view/129.
Corrêa, L. (2014). Os “inimigos da pátria”: repressão e luta dos trabalhadores do Sindicato dos Químicos de São Paulo (1964-1979). Revista Brasileira de História, 34(67). www.scielo.br/j/rbh/a/3B7bd5jDTyWcQysPyzkP4fP/abstract/?lang=pt.
Ferro, M. (1992). Cinema e história. Paz e Terra.
Freire, M. & Lourdou, P. (2009). Descrever o visível: cinema documentário e Antropologia fílmica. Estação Liberdade.
Freitas Gutfreind, C. (2011). O realismo e a catástrofe histórica nos filmes testemunho Significação. Revista de cultura audiovisual, 38(36). www.redalyc.org/pdf/6097/609766002010.pdf.
Gauthier, G. (2011). O Documentário: um outro cinema. Papirus.
Holanda, K. (2008). Documentário nordestino: mapeamento, história e análise. Annablume; Fapesp.
Labaki, A. (Org.) (2015). A verdade de cada um. Cosac Naif.
Le Goff, J. (2003). História e memória. Editora da Unicamp.
Machado, A. (2005). Pré-cinemas & pós-cinemas. Papiros.
Nichols, B. (2012). Introdução ao documentário. Papirus.
Piotrowska, A. (2011). Animating the Real: A Case Study. ResearchGate. www.researchgate.net/publication/239770249_Animating_the_Real_A_Case_Study.
Ramos, F. (2008). Mas afinal – o que é mesmo documentário?. SENAC.
Ridenti, M. (1997). Que história é essa?. In Versões e ficções: o sequestro da história. Fundação Perseu Abramo.
Tomaim, C. (2019). Documentário, história e memória: entre os lugares e as mídias “de memória”. Significação – Revista de Cultura Audiovisual, 46(51). www.redalyc.org/jatsRepo/6097/609765275006/609765275006.pdf.
Xavier, I. (2005). O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. Paz e Terra.
Filmografia
Codinome Breno (2018), de Manoel Batista.
Hércules 56 (2007), de Sílvio Da-Rin.
Nanook of the North (1922), de Robert Flaherty.
O que fazemos nas sombras (1914), Taika Waititi.
O que é isso companheiro? (1997), de Bruno Barreto.
Running for freedom – Série documental (2003-2004), Piotrowska, Agnieszka.
Valsa com Bashir (2008), Ari Folman.
Zelig (1983), Woody Allen.
Música
Memória para um tempo sem memória (1980), Gonzaguinha. Disco: De volta ao Começo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.