Filmar de perto: estética da proximidade na Trilogia da Justiça de Maria Augusta Ramos
Keywords:
staging, observational cinema, film analysis, Justiça, Juízo, Morro dos PrazeresAbstract
This essay analyses the Trilogy of Justiceby Maria Augusta Ramos with the aim of understanding how films build an aesthetic of proximity, through an observation method that combines the duration of the gaze (shot) and attention to the gesture (framework). Filming up close is a form-film that allows building senses of proximity and promoting a sensitive experience that makes it possible to shake established beliefs in the face of the stigmatized other.
References
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Filmografia
Carandiru (2003), de Hector Babendo. Cidade de Deus (2002), de Fernando Meirelles e Kátia Lund.
Juízo (2007), de Maria Augusta Ramos.
Justiça (2004), de Maria Augusta Ramos.
Morro dos Prazeres (2013), de Maria Augusta Ramos.
Notícias de uma guerra particular (1999), de Katia Lund e João Moreira Salles.
O prisioneiro da grade de ferro (2003), de Paulo Sacramento.
Ônibus 174 (2002), de José Padilha.
Orfeu (1999), de Cacá Diegues.
Remontagem (Reassemblage, 1982), de Trinh T Minh-ha.
Tropa de elite (2007), de José Padilha.
Tropa de elite 2: o inimigo agora é outro (2010), de José Padilha.
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