O estranho caso de Alto Rabagão (1966) ou António Reis, genealogia de um estilo
Keywords:
Portuguese cinema, cinema history, style, António Reis and Margarida Cordeiro.Abstract
In the first half of the 60s, António Reis co-directed with César Guerra Leal the short documentary Do céu ao rio (1964) about the hydro-electrical system of Cávado-Rabagão. Besides this short, another one was credited to both directors, Alto Rabagão (1966). Probably edited from the same raw material and with some similitudes, however, the generic of this film was not signed by António Reis. Thus, the present article will attempt to: 1) clarify the destinations and production contexts of each one of these short films; 2) aesthetically understand the main differences between them having as main reference the relationship established with nature; 3) try to establish, from the relationship of this short film with the other films by António Reis and by Margarida Cordeiro, the main characteristics of what could be considered as the genesis of a proper cinematographic style.
References
Balázs, B. 2011. L’esprit du cinéma. Paris: Payot.
Baptista, T. 2018. “Notas para uma história material do cinema de António Reis e Margarida Cordeiro”. Em Como o sol/ Como a noite, 12-25. Porto: Porto/Post/Doc.
Bénard da Costa, J.. 1991. Histórias do cinema português. Lisboa: INCM.
Deleuze, G. 2022. Proust e os signos. Lisboa: Barco Bêbado.
Eisenstein, S. 1977. A Dialectic approach to film form. Em Film form: essays in film theory, 45-63. Nova Iorque e Londres: Ed. Harvest/ HBJBook.
Epstein, J. 1974. “Le cinematographe vu de l’Etna”. Em Écrits sur le cinéma, tome 1: 1921-1947, 131-168. Paris: Éditions Seghers.
Focillon, H. 2020. Vie des formes. Paris: PUF.
Gasquet, J. & Faure, É.. 2016. Paul Cézanne seguido de O que Ele Me Disse… Lisboa: Sistema Solar.
Goethe, J. W. 2012. O Jogo das Nuvens. Lisboa: Assírio & Alvim.
Goodman, N. 1975. “The Status of style” Critical Inquiry 1 (4): 799-811.
Guerra, M. & Bogalheiro, J. 2020. Descasco as imagens e entrego-as na boca. Lisboa: Documenta.
Humboldt, A. von. 2005. Cosmos: A Sketch of the physical description of the universe, vol. 1. Project Gutenberg.
Kirk, Raven & Schofield. 1994. Os filósofos pré-socráticos: História crítica com selecção de textos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Matos-Cruz, José. 1989. Prontuário do cinema português 1896-1989. Lisboa: Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema.
Moutinho, A. & Lobo, G. 1997. A Poesia da terra. Faro: Cineclube de Faro/ Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema.
Pina, L. de. 1978. Panorama do Cinema Português. Lisboa: Terra Livre.
Prado Coelho, E. 1983. Vinte anos de cinema português 1962/1982. Lisboa: Biblioteca Breve/ICALP.
Rancière, J. 2020. Le temps du paysage. Paris: La Fabrique.
Reis, A. 1947. Chamas. Porto: Portugália.
Sampaio, S. 2015. “Outros filmes, outro cinema: o filme turístico”. Em Atas do IV Encontro Anual da AIM, 340-347. Lisboa: AIM.
Virilio, P. 2019. Guerra e cinema: Logística da percepção. Lisboa: Orfeu Negro.
Filmografia principal
Do Céu ao Rio [curta-metragem, digital]. Real. César Guerra Leal, António Reis. Portugal, 1964. 17min. Fonte: ANIM (Arquivo Nacional das Imagens em Movimento) / Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema
Alto Rabagão [curta-metragem, digital]. Real. César Guerra Leal. Portugal, 1966. 18min. Fonte: Colecção Fundação EDP
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.