Um espaço (dentro/fora) do sujeito – Isto não é um filme e o diário fílmico como lugar de liberdade e vigilância

Authors

  • Márcio Henrique Melo de Andrade Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

film diary, surveillance, subjectivity, space, This is not a film

Abstract

This is not a film (2011), by Jafar Panahi and Mojtaba Mirtahmasb produced
entirely in Panahi’s apartment, portrays a day in the director’s life while he is
under house arrest sentenced by the Iranian government. In this article, we start with the aesthetics of the film diary to think about the formation of subjectivity connected to the flexibility of times and spaces and the image as a place of freedom and surveillance.

Author Biography

Márcio Henrique Melo de Andrade, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Comunicação (PPGCOM/UERJ)

References

Bergala, A. (1998). Si “je” m’était conté. In: A. Bergala (ed.), Je est un film. París: Editora Acor.

Braud, M. (2006). La forme des jours – Pour une poétique du journal personnel. Paris: Éditions du Seuil.

Bruno, F. (2013). Máquinas de ver, modos de ser: vigilância, tecnologia e subjetividade. Porto Alegre: Sulina.

Didier, B. (1991). Le journal intime. Paris: Presses Universitaires de France.

Duhart, O. (2009). Tiempo y escritura – El diario y los escritos autobiográficos de Luis Oyarzún. Santiago: Editorial Universitária.

Foucault, M. (1977). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, Vozes.

Foucault, M. (2013). O corpo utópico; As heterotopias. São Paulo: n-1 Edições.

Gumbrecht, H. (2014). Depois de 1945: latência como origem do presente. São Paulo: Editora Unesp.

Gumbrecht, H. (2015). Nosso amplo presente: o tempo e a cultura contemporânea. São Paulo: Editora Unesp.

James, D. (2013). Diário em filme/ Filme-diário: prática e produto emWalden, de Jonas Mekas. In J. Mekas & P. Mourão (ed.), Jonas Mekas (pp. 165-205). São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil – USP.

Mekas, J. (2013). O filme-diário. In J. Mekas & P. Mourão (ed.), Jonas Mekas (pp.131-142). São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil – USP.

Mourão, P. (2013) Salve Jonas. In P. Mourão & J. Mekas (ed.), Jonas Mekas (pp.11-27). São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil; Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP.

Pimentel, L. (2005). O auto-retrato como espetáculo e controle na contemporaneidade. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Rascaroli, L. (2009). The Personal Camera: Subjective Cinema and Essay Film. London: Wallflower Press.

Rolnik, S. (2014). Cartografia sentimental: Transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, Editora da UFRGS, 2ª edição.

Rolnik, S. (2018). Esferas da Insurreição: Notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições.

Seligmann-Silva, M. (2012). O esplendor das coisas: O diário como memória do presente na Moscou de Walter Benjamin. In M. Seligmann-Silva, J, Ginzburg & F. Hardman (ed.), Escrita da violência, vol.1: o testemunho (pp. 263-283). Rio de Janeiro: 7 Letras.

Simonet-Tenant, F. (2004). Le journal intime – genre litéraire et écriture ordinaire. Paris: Téraèdre.

Taylor, C. (1997). As fontes do self: A construção da identidade moderna. São Paulo: Edições Loyola.

Valles, R. (2018). Narrar o vivido, viver o narrado: A construção do diário na obra de Jonas Mekas. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Published

2021-03-29