Filme-ensaio e formas de inscrição da subjetividade

Authors

  • Francisco Elinaldo Teixeira Unicamp

Keywords:

essay film, inscription of subjectivity, intercessors, conceptual characters, aesthetic figures

Abstract

The inscription of the subjectivity is an essential feature of the process of
creation of the essay film. Two modes gained prominence and intensified themselves in contemporary times: the presence of the filmmaker with his/her body in the visual image and the presence through filmmakers’ voice in the sound image. Often there is a simultaneity of both modes. But there is a third mode of this inscription in which its presence is virtualized, actualizing itself in the creation of “intercessors” / “conceptual characters” / “aesthetic figures”.

Author Biography

Francisco Elinaldo Teixeira, Unicamp

Professor de cinema no Decine/PPG-Multimeios, Instituto de Artes da Unicamp.

References

Bellour, R. (1984 [1997]). Entre-Imagens: Foto, cinema vídeo. Campinas: Papirus.

Campos, H. (s.d.). Galáxias. São Paulo: Ex Libris.

Deleuze, G. (1990). A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense.

Deleuze, G. & Guatarri, F. (1992). O que é filosofia?. Rio de Janeiro: Ed. 34.

Foucault, M. (1984). História da sexualidade III: O cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal.

Youngblood, G. (2012). Cine expandido. Argentina: EDUNTREF.

Lispector, C. (1978). A paixão segundo GH. Interior Produções, ano 72, n. 6, ago.

Omar, A. (1978). O anti-documentário, provisoriamente. Revista de Cultura Vozes, ano 72, (6), ago. Rio de Janeiro.

Teixeira, F. (2015). O ensaio no cinema: formação de um quarto domínio das imagens na cultura audiovisual contemporânea. São Paulo: Hucitec.

Veloso, C. (2005). Entrevista nos extras do DVD do filme O cinema falado.

Published

2019-11-29