Um olhar sobre as aparições de Fidel Castro e Che Guevara em O fundo do ar é vermelho, de Chris Marker
Keywords:
Le fond de l’air est rouge, Chris Marker, Fidel Castro, Che Guevaram, militant cinemaAbstract
What I propose in this article is to analyze excerpts from Le fond de l’air est
rouge, particularly those in which Fidel Castro and Che Guevara appear as protagonists, revealing their significance in the sixties and seventies context. In the film, that frames the events of 1968, Chris Marker grants great matter to the Latin American context, especially in what regards the relations between guerilla and the anti-imperialist movements around the world.
References
Bazin, A. (1958). Carta da Sibéria. Texto traduzido por Mário Alves Coutinho. Publicado pela primeira vez na revista France-Observateur.
Christofoletti, P. (2011). América em transe: cinema e revolução na América Latina (1965-1972). Tese de doutorado, Universidade Federal Fluminense, Niterói.
Fernandes, F. (1979). Da guerrilha ao socialismo: a revolução cubana. São Paulo: T. A. Queiroz.
Giraud, F. (2013). Le fond de l’air est rouge de Chris Marker (1977) – Analyse et critique dufilm. DVD Classik: Critique de film. Disponível em: www.dvdclassik.com/critique/le-fond-de-l-air-est-rouge-marker.
Lindeperg, S. (2010). Imagens de arquivos: imbricamento de olhares. Entrevista concedida a Jean-Louis Comolli. Catálogo Forum.doc. Belo Horizonte: Filmes de quintal.
Lupton, C. (2005). Chris Marker: Memories of the future. Londres: Reaktion Books.
Mondzain, M. (2013). Imagem, ícone, economia. As fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto.
Perron, T. & Roudé, C. (2014). A propos de “Le fond de l’air est rouge” de 1973 à 2008. Patrimoine: Chris Marker. Disponível em: www.peripherie.asso.fr/patrimoine-chris-marker/propos-de-le-fond-de-l-air-est-rouge-de-1973-2008.
Rancière, J. (2012). O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto.
Rancière, J. (2013). A ficção documentária: Marker e a ficção da memória. In J. Rancière, A fábula cinematográfica. Campinas: Papirus.
Filmografia
Cuba sí! (1961), de Chris Marker.
La bataille des dix millions (1970), de Chris Marker.
O fundo do ar é vermelho (DVD, 2008), de Chris Marker.
On vous parle Du Chili: Ce que disait Allende (1973), de Miguel Littín e Chris Marker.
Sem Sol (1983), de Chris Marker.
Downloads
Published
Issue
Section
License
DOC Online adopts a Creative Commons International CC BY 4.0 license that allows work sharing with authorship recognition and initial publication in DOC On-line, which means that:
1) By submitting an article, authors agree that the first publication rights of their work is granted to DOC On-line.
2) After publishing in DOC on-line, authors may republish their work on-line or in print with an acknowledgement of its initial publication in DOC On-line.