O estranho caso de Alto Rabagão (1966) ou António Reis, genealogia de um estilo 

Authors

  • Alexandra João Martins ICNOVA - FCSH/UNL

Keywords:

Portuguese cinema, cinema history, style, António Reis and Margarida Cordeiro.

Abstract

In the first half of the 60s, António Reis co-directed with César Guerra Leal the short documentary Do céu ao rio (1964) about the hydro-electrical system of Cávado-Rabagão. Besides this short, another one was credited to both directors, Alto Rabagão (1966). Probably edited from the same raw material and with some similitudes, however, the generic of this film was not signed by António Reis. Thus, the present article will attempt to: 1) clarify the destinations and production contexts of each one of these short films; 2) aesthetically understand the main differences between them having as main reference the relationship established with nature; 3) try to establish, from the relationship of this short film with the other films by António Reis and by Margarida Cordeiro, the main characteristics of what could be considered as the genesis of a proper cinematographic style. 

Author Biography

Alexandra João Martins, ICNOVA - FCSH/UNL

Doutoranda em Estudos Artísticos - Arte e Mediações (FCSH/UNL) com um projecto financiado pela FCT

References

Balázs, B. 2011. L’esprit du cinéma. Paris: Payot.

Baptista, T. 2018. “Notas para uma história material do cinema de António Reis e Margarida Cordeiro”. Em Como o sol/ Como a noite, 12-25. Porto: Porto/Post/Doc.

Bénard da Costa, J.. 1991. Histórias do cinema português. Lisboa: INCM.

Deleuze, G. 2022. Proust e os signos. Lisboa: Barco Bêbado.

Eisenstein, S. 1977. A Dialectic approach to film form. Em Film form: essays in film theory, 45-63. Nova Iorque e Londres: Ed. Harvest/ HBJBook.

Epstein, J. 1974. “Le cinematographe vu de l’Etna”. Em Écrits sur le cinéma, tome 1: 1921-1947, 131-168. Paris: Éditions Seghers.

Focillon, H. 2020. Vie des formes. Paris: PUF.

Gasquet, J. & Faure, É.. 2016. Paul Cézanne seguido de O que Ele Me Disse… Lisboa: Sistema Solar.

Goethe, J. W. 2012. O Jogo das Nuvens. Lisboa: Assírio & Alvim.

Goodman, N. 1975. “The Status of style” Critical Inquiry 1 (4): 799-811.

Guerra, M. & Bogalheiro, J. 2020. Descasco as imagens e entrego-as na boca. Lisboa: Documenta.

Humboldt, A. von. 2005. Cosmos: A Sketch of the physical description of the universe, vol. 1. Project Gutenberg.

Kirk, Raven & Schofield. 1994. Os filósofos pré-socráticos: História crítica com selecção de textos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Matos-Cruz, José. 1989. Prontuário do cinema português 1896-1989. Lisboa: Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema.

Moutinho, A. & Lobo, G. 1997. A Poesia da terra. Faro: Cineclube de Faro/ Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema.

Pina, L. de. 1978. Panorama do Cinema Português. Lisboa: Terra Livre.

Prado Coelho, E. 1983. Vinte anos de cinema português 1962/1982. Lisboa: Biblioteca Breve/ICALP.

Rancière, J. 2020. Le temps du paysage. Paris: La Fabrique.

Reis, A. 1947. Chamas. Porto: Portugália.

Sampaio, S. 2015. “Outros filmes, outro cinema: o filme turístico”. Em Atas do IV Encontro Anual da AIM, 340-347. Lisboa: AIM.

Virilio, P. 2019. Guerra e cinema: Logística da percepção. Lisboa: Orfeu Negro.

Filmografia principal

Do Céu ao Rio [curta-metragem, digital]. Real. César Guerra Leal, António Reis. Portugal, 1964. 17min. Fonte: ANIM (Arquivo Nacional das Imagens em Movimento) / Cinemateca Portuguesa – Museu do Cinema

Alto Rabagão [curta-metragem, digital]. Real. César Guerra Leal. Portugal, 1966. 18min. Fonte: Colecção Fundação EDP

Published

2022-09-30