Passagens entre o filme-ensaio e o documentário (revisões/problematizações)

Authors

  • Francisco Elinaldo Teixeira Universidade Estadual da Campinas (UNICAMP), Brasil

Keywords:

essay film, documentary, subjectivation, thought processes

Abstract

Unlike documentary, the essay film is “a way that thinks”, which inscribes movements and thought processes of the filmmaker in action, revealing their modes of subjectivation. Stylistics that erupted in audiovisual and cinema in recent decades, lightly named autobiographical, in the first person, self-portraits, performatives, were indexed as documentary, but their consistency refers to the uniqueness of the essayfilm. The purpose of the text is to analyse and discuss, from a filmic corpus, how these differences and passages between these two territories or conceptions of cinema operate.

Author Biography

Francisco Elinaldo Teixeira, Universidade Estadual da Campinas (UNICAMP), Brasil

Professor Livre Docente do Departamento de Multimeios Cinema e Comunicação e do Programa de Pós-Graduação em Multimeios.

References

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Filmografia

(2003), de Kiko Goifman

Abertura (1979), de Glauber Rocha

A idade da terra (1980), de Glauber Rocha

A paixão de JL (2015), de Carlos Nader

A propósito de Nice (1930), de Jean Vigo

A queda da dinastia Romanov (1927), de Esfir Shub

Berlim, sinfonia de uma grande cidade (1927), de Walter Ruttmann

Cabra marcado para morrer (1984), de Eduardo Coutinho

Carlos Nader (1999), de Carlos Nader

Cartas da Sibéria (1957), de Chris Marker

Cinema falado (1986), de Caetano Veloso

Cosmococa (1980), de Hélio Oiticica

Crônica de um verão (1961), de Jean Rouch & Edgar Morin

Da janela do meu quarto (2004), de Cao Guimarães

Democracia em vertigem (2019), de Petra Costa

Di-Glauber (1977), de Glauber Rocha

Elena (2012), de Petra Costa

Galáxia Albina (1992), de Julio Bressane

Histoire(s) du cinema (1998), de Jean-Luc Godard

Homem comum (2014), de Carlos Nader

Infernalário:Logodédalo-Galáxia Dark (1993), de Julio Bressane

Jogo de cena (2007), de Eduardo Coutinho

La coquille e le clergyman (1928), de Germaine Dullac

Macbeth (1948), de Orson Welles

Máquina do desejo – 60 anos do Teatro Oficina (2021), de Joaquim

Castro & Lucas Weglinski

Matou a família e foi ao cinema (1969), de Julio Bressane

Moby Dick (1956), de John Huston

Moscou (2009), de Eduardo Coutinho

No intenso agora (2017), de João Moreira Salles

Nós que aqui estamos por vós esperamos (1999), de Marcelo Masagão

O Beijoqueiro – Portrait of a serial kisser (1992), de Carlos Nader

O fim e o princípio (2005), de Eduardo Coutinho

O rei do baralho (1973), de Julio Bressane

Pan-cinema permanente (2008), de Carlos Nader

Parabolic people (1991), de Sandra Kogut

Regen (1929), de Joris Ivens

Rien que les heures (1926), de Alberto Cavalcanti

Rua de mão dupla (2004), de Cao Guiimarães

Santiago (Uma reflexão sobre o material bruto) (2007), de João Moreira Salles

Sobre Anos 60 (1999), de Jean-Claude Bernardet

Trovoada (1995), de Carlos Nader

Um dia na vida (2010), de Eduardo Coutinho

Um homem com uma câmera (1929), de Dziga Vertov

Um passaporte húngaro (2002), de Sandra Kogut

Published

2021-09-30