The Zeitgeist of colors: Semiotic Analysis of Pantone’s® Colors of the Year in the 2000s

Autores

  • Ítalo José de Medeiros Dantas Universidade Federal de Campina Grande
  • Layla de Brito Mendes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Universidade da Beira Interior

Palavras-chave:

Peirce, color psychology, chromatic perception, chromatic symbology, colorimetry, colors semiotics.

Resumo

Colors, over time, have presented characteristics that insert them as objectives of performance and differentiation in the most diverse areas of human knowledge, as a consequence of their polysemic aspects. The Pantone company developed based on the exploration of the commercial possibilities that emerge from these chromatic elements, launching color systems, products and informative topics that delimit crucial points of the industries. Always launched at the end of each year, Color of the Year is a product of the Pantone Institute which aims to represent the events and sensations that the following year will present. This research aims to semiotically analyze the colors of the year launched by the company in the 2000s. Thus, a semiotic analysis was performed through Peirce's methodology and his observation in Firstness, Secondness and Thirdness, correlating the colors addressed, with the contexts in which they were inserted, debating them as products of their time.

Biografias Autor

Ítalo José de Medeiros Dantas, Universidade Federal de Campina Grande

Mestrando em Design pela Universidade Federal de Campina Grande, Pós-Graduando em Comunicação, Semiótica e Linguagens Visuais pela Universidade Braz Cubas e Designer de Moda pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Membro da Associação de pesquisadores da cor do Brasil, a ProCor.

Layla de Brito Mendes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte Universidade da Beira Interior

Doutoranda em Design de Moda pela Universidade da Beira Interior, mestra em Design de Comunicação de Moda pela Universidade do Minho, especialista em Criação de Imagem e Styling de Moda pelo Centro Universitário Senac São Paulo e Engenheira Têxtil pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Professora do quadro efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte.

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Publicado

2021-07-23